Miten järjestetään hyvä Facebook-kilpailu?

Facebook-kilpailu on helppo järjestää ja Facebook-kilpailun saakin pystyyn parhaimmillaan muutamissa minuuteissa: kirjoita teksti, laita kuva ja paina julkaise-nappia. Mutta kuinka kilpailusta saisi parhaan hyödyn? Pysähdy hetkeksi ja mieti ainakin nämä neljä asiaa, niin saat kilpailustasi enemmän irti.

Vinkki: Vaikka usein puhutaan Facebook-kilpailusta, usein kyseessä on kuitenkin arvonta eli osallistujien suoritusta ei laiteta ”paremmuusjärjestykseen” millään tavoin ja näin arvonta kuuluu verotuksellisesti arpajaisveron piiriin

1. Kilpailun tavoite

Miksi järjestät Facebook-kilpailun? Mitkä ovat liiketoiminnalliset tavoitteesi? Entä miten toivot, että Facebook hyödyttää liiketoimintaasi? Facebook-kilpailusi olisi hyvä viedä kohti tavoitetta, oli se sitten tunnettuuden kasvattaminen, kävijöiden herättely, sitouttaminen tai jokin muu. Mieti siis ensin konkreettinen tavoite kilpailullesi.

2. Puhutteleeko Facebook-kilpailu kohderyhmääsi?

Mikä on yrityksesi kohderyhmä? Keitä kohderyhmääsi kuuluu ja mikä heitä kiinnostaa? Usein kohderyhmää kiinnostava palkinto houkuttelee jo oikeita osallistujia. Lisäksi kilpailun säännöistä kannattaa luoda mahdollisimman selkeät ja kysyä osallistujilta jotain, mitä voit hyödyntää markkinoinnissasi tai muussa toiminnassa myöhemmin.

3. Mitä kilpailun jälkeen?

Kilpailu päättyy usein niin, että saadaan valtava määrä kommentteja ja arvotaan niistä yksi voittaja. Jos tavoitteena on saada lisää asiakkaita, tämä ei välttämättä vie parhaalla mahdollisella tavalla kohti tavoitetta. Sen sijaan, että tekeminen lopetetaan yhden palkinnon toimittamiseen, voisi olla hyödyllistä miettiä, kuinka myös ei-voittaneista voisi tulla maksavia asiakkaita. Voisiko heille antaa esimerkiksi pienen alennuskoodin kiitoksena osallistumisesta?

Vinkki: Pyydä kilpailuun osallistuvia kommentoimaan kilpailujulkaisua niin saat lähetettyä heille henkilökohtaisen viestin kilpailun jälkeen, esimerkiksi pienen alennuskoodin, jolla he voivat ostaa palkintona olleen tuotteen hieman edullisemmin.

4. Muista myös kilpailusäännöt

Facebookilla on tietyt säännöt kilpailuihin ja niitä kannattaa noudattaa. Pääsääntönä on hyvä pitää sitä, että tykkää ja jaa -kilpailut ovat kiellettyjä ja Facebookin osallisuus kilpailuun täytyy sulkea pois. Lue lisää säännöistä aikaisemmasta kirjoituksestamme Facebookin arvontasäännöt.

 

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Tarjoamme markkinointiviestinnän palveluita liiketoimintalähtöisesti, markkinoinnin strategisesta suunnittelusta toteutukseen. Tutustu palveluihimme.

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: