Hyvä nettisivugrafiikka vahvistaa yrityksen brändiä

Nettisivut ovat tärkeä osa brändiä, antavathan ne yrityksestä usein ensivaikutelman. Sivujen ulkoasuun panostaminen ei ole vain mukava lisä toimivan tekstisisällön sivussa, se on myös tehokas osa yritysbrändin luomista. Nettisivukävijä tahtoo tietää mistä yrityksessä on kyse, keneen hänen kuuluu olla yhteyksissä ja tarjoaako yritys juuri sellaisia palveluita, joita hän etsii. Kaikkien näiden osien löytämistä voi helpottaa toimivalla ja mieleenpainuvalla ulkoasusuunnittelulla.

Millainen on toimiva nettisivugrafiikka?

Verkkosivuilta halutaan löytää tietoa mahdollisimman nopeasti. Tämän vuoksi grafiikka ei saa tulla infon tielle, vaan sen täytyy tukea sitä. Hyvä käytettävyys ja yleisilmeen selkeys ovatkin kaiken perusta. Oikein käytettynä erilaiset elementit, kuten ikonit antavat käyttäjälle ohjeistusta ja lisäinfoa siitä, mihin seuraavaksi kannattaa klikata.

Nettisivugrafiikat kattavat kaiken taustasta bannereihin, painikkeisiin, värimaailmaan, graafisiin elementteihin ja kuvitukseen sekä fonttivalintoihin. Hyvä nettisivugrafiikka tekee sivustosta miellyttävän näköisen ja nostaa sen arvoa ja luotettavuutta. Parhaimmillaan vakuuttava ulkoasu saa kävijän ajattelemaan sivuston sisällön olevan lukemisen arvoista.

Myös grafiikan oikea asettelu on tärkeää. Katse liikkuu verkkosivuja selatessa vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. Ylhäällä olevia elementtejä, etenkin vasenta yläreunaa, katsotaan pisimpään. Huomiota kannattaa kiinnittää siis siihen, miten yläbanneri on visualisoitu. Sivustoa alaspäin selatessa silmä hakeutuu tekstisisällön lomassa ensimmäisenä kuviin ja videoihin, joten niiden harkittu käyttö on tärkeää.

Ikonit ja kuvitukset ovat tärkeä osa nettisivuja

Grafiikoiden avulla on helppo tuoda esiin yrityksen brändiä. Elementit voivat olla värikkäitä, eri muotoisia, hauskoja tai asiallisia. Ikonit ja kuvitukset voivat tuoda merkittävän lisän kokonaisilmeeseen. Ikonit ovat suosittu tapa kuvata esimerkiksi eri palveluita, mutta niiden käyttövaihtoehdot ovat laajat. Ikonien avulla nettisivut muuttuvat helpommin ymmärrettäviksi ja ne auttavat kävijää muistamaan myös jatkossa, miltä alasivulta haettu tieto löytyy. Kuvitusten ja ikonien avulla kävijä saa infon tulevasta tekstistä jo ennen kuin on lukenut sen. Myös pitkiä tekstipätkiä voi pilkkoa niiden avulla. Nettisivuvierailijan voi olla hankala lähteä lukemaan pitkältä näyttävää tekstipätkää, vaikka sisältö kiinnostaisikin. Mielenkiinto pysyy paremmin yllä sopivasti sijoitettujen elementtien avulla.

Ikoneja käytettäessä on kuitenkin muistettava, että niiden esittämät kuviot eivät aina merkitse samaa asiaa kaikille. On tärkeää valita aiheeksi sellainen kuva, josta kuka tahansa pystyy ymmärtämään, miten se liittyy sivun sisältöön. Kuvitusaiheiksi sen sijaan on tärkeää valita jotakin yrityksen alaan sopivaa.

Verkkosivuja ei visualisoida vain yritykselle itselleen, vaan myös sivustolla käyvää asiakaskuntaa ajatellen. Nettisivujen ulkoasun yhtenäisyys muun markkinointimateriaalin kanssa on erityisen tärkeää. Se antaa yrityksestä selkeän kokonaiskuvan ja vahvistaa brändi-ilmettä.

Kupli toteuttaa tyylikkäät verkkosivut yrityksille joustavasti. Voit lukea lisää verkkosivuista ja graafisen suunnittelun palveluista täältä.
Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää!

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: