Ideointitekniikat auttavat sisältöjen suunnittelussa

Välillä tuntuu, että osa meistä on luonnostaan luovempia kuin toiset. Tiedättehän ihmiset, joilta syntyy uusia ideoita käden käänteessä. Me uskomme kuitenkin siihen, että ihan jokaisessa meissä asuu luovuutta ja jokaisella on kyky ideointiin – kunhan se luovuus ja kaikki pään sisällä olevat ideat saadaan houkuteltua esiin!

Luova ajattelu vaatii hauduttelua

Lapsenahan kaikki olemme luovia, mutta jossain vaiheessa aikuisuutta hulluttelu ja ideointi tuntuu vähenevän. Ideointikyky kuitenkin on mahdollista herätellä esiin, ja sen herättelyyn toimivat loistavasti erilaiset ideointitekniikat. Me Kuplilla hyödynnämmekin erilaisia ideointitekniikoita niin omaan käyttöön kuin asiakkaidemme markkinoinnin suunnitteluun – ideointikykyä kun tarvitaan roppakaupalla markkinoinnissa ja viestinnässä. Sitä tarvitaan esimerkiksi kampanjakokonaisuuden punaisen langan löytämiseen kuin myös yksittäisten sisältöjen tekemiseen.

Olemme välillä myös törmänneet ajatukseen: ”keksi meille nyt slogan, kun olet ammattilainen”. Kyllähän me keksimme, mutta aivot vaativat tilaa ajatuksen jalostamiseen ja harvoin sloganit tai muut pääviestit tulevat heti kuin apteekin hyllyltä. Luova ajattelu vaatii aina hauduttelua. Kaikki varmasti tunnistavat sen, kun yhtäkkiä keskellä yötä tai iltalenkkiä putkahtaa kuningasidea esiin. Luovaa ajattelua ei voi pakottaa, mutta sitä voi herätellä.

Yhdessä ideoiminen vie usein parhaimpiin tuloksiin

Parhaat ideat syntyvät porukalla. Seuraavaa kannattaa kokeilla: Kuplin ideointipajassa kyseisellä menetelmällä syntyi viimeksi satoja potentiaalisia blogiaiheita. Tätä tekniikkaa voi hyödyntää esimerkiksi silloin, kun lähdetään suunnittelemaan yritysblogiin blogiaiheita:

Jokainen ideointipajaan osallistuja valitsee ensin 3 ylätason teemaa ja keksii siitä jokaiselle ylätason aiheelle kolme alatason otsikkoa. Tämän jälkeen idealaput annetaan kollegalle, ja kollega lähtee jalostamaan kolmesta aiheesta jokaisesta vielä kolme spesifimpää blogiaihetta. Lopputuloksena on työpajaan osallistuvien henkilöiden määrä x 27 uutta blogiaihetta.

Esimerkiksi jos ylätason teemana on sisällöntuotanto:

Googlaa vimmatusti

Toinen hyväksi havaittu vinkki: Jos ideoita ei meinaa syntyä, kannattaa lähteä googlaamaan. Yksi meidän ohjeistamme onkin ”googlaa vimmatusti” – Internet on täynnä ideoita, joita voi lähteä jalostamaan omaan käyttöön sopivaksi. Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen.

 

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Strategia ja myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: