Ajatusjohtajuuden rakentumisen keskiössä ovat sisällöt, jotka herättävät ajatuksia ja innostavat – jopa inspiroivat uuteen tai tekemään vanhaa paremmin. Mutta mitä, jos kukaan ei koskaan löydä näitä sisältöjä?

Artikkelit, blogitekstit ja sosiaalisen median julkaisut katoavat helposti sisältöjen tulvaan, sillä niitä luodaan ennennäkemätön määrä joka päivä. Mitäpä jos keskittyisimme sisältöjen luomisen rinnalla siihen, että tavoittaisimme yleisömme ja rakentaisimme systemaattisesti ajatusjohtajuutta omalla ydinosaamisalueellamme?

Ajatusjohtajuus rakentuu monikanavaisesti

Ajatusjohtajuus, kuten kaikki muukin markkinointi, rakentuu yhä useammassa kanavassa. Ei riitä, että verkkosivuilla on blogi, johon tekstejä kirjoitetaan. Tämän lisäksi tekstit on optimoitava, jotta taataan Google-näkyvyys, ja lisäksi blogitekstejä täytyy jakaa markkinoinnin eri kanavissa, jotta ne tavoittavat lukijoita. Blogitekstien rinnalla on mietittävä myös sisältöjä kanavakohtaisesti, esimerkiksi sosiaalisen median julkaisuja, joilla ajatusjohtajuutta rakennetaan, sillä yksittäisen tekstin jakaminen ei vielä sitouta kohdeyleisöä.

Sosiaalisen median orgaaninen näkyvyys on jatkuvasti heikentynyt, joten sisältöjen jakeluun on ainakin alkuvaiheessa oltava myös budjettia, jolla kohdeyleisö tavoitetaan. On hyvä pitää mielessä myös paljon puhuttu seitsemän sääntö, eli tarvitaan toistoa ja sitä, että kohderyhmä löytää laadukasta sisältöä useita kertoja samalta organisaatiolta, jotta se alkaa tunnistaa organisaation ja kiinnostuu sisällöistä.

Keskity brändin rakentamiseen

Brändi muodostuu siinä keskiössä, jossa oma strateginen tekeminen ja yleisön näkemykset brändistä kohtaavat. Brändin rakentaminen onkin yksi kriittisistä kohdista ajatusjohtajuuden rakentamisessa. Brändin ytimessä on olemassaolon tarkoitus ja tästä johdettuna on valittava ne ydinosaamisalueet ja teemat, joiden ajatusjohtajuuden huipulle haluat päästä. Kaikkea kaikille ei toimi, vaan keskittymällä kapeaan osa-alueeseen luot kiinnostavaa sisältöä juuri sille kohderyhmälle, jota haluat puhutella. Sisältöjen lisäksi vuorovaikutuksessa on voimaa: ota kantaa, kerro visiosta, rakenna trendejä ja käy aktiivista dialogia.

Seuraa aktiivisesti yleisön reaktioita ja luo uutta

Digitaalisissa kanavissa dataa on saatavilla valtavasti. Se mahdollistaa tarkan analyysin siitä, löytääkö kohdeyleisösi sisällöt ja miten he reagoivat niihin. Kuitenkaan ajatusjohtajuutta ei rakenneta ainoastaan tuijottamalla historiadataa, vaan on tartuttava aktiivisesti uuteen.

Luodaksesi paikan ajatusjohtajana tarvitset yleisön, joka on kiinnostunut juuri ydinosaamisesi kärjestä – lähde siis rakentamaan paikkaa ajatusjohtajana strategisesti ja systemaattisesti. Näillä keinoilla syntyy myös tuloksia.

 

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

 

Mari Orpana

Mari Orpana
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: