Infograafisilla kuvituksilla tarkoitetaan taulukoiden, kuvitusten sekä lyhyiden kuvaavien tekstien muodostamaa kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on toimivan visuaalisen ilmeen lisäksi tuoda esille dataa selkeässä muodossa. Infograafit esittävät datan helposti ymmärrettävässä ja tiiviissä, mutta silti kauniissa paketissa.

Mihin infograafeja tarvitaan?

Monimutkaiset tai pitkäveteiset asiat ovat joissakin tapauksissa helpompi selittää kuvamuodossa, esimerkiksi yrityksen nettisivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Powerpoint-esitystä tai asiakirjoja laatiessa on moni varmasti törmännyt siihen, että pitkä teksti yhdessä pötkossä on hankala tuoda esille mielenkiintoisella tavalla. Tällaisissa tapauksissa datan voi esittää infograafeilla, jotka ovat informatiivisuuden lisäksi astetta hauskempi ja modernimpi tapa kuvittaa tekstiä valokuviin tai piirrettyihin kuvituksiin nähden.

Mitä infograafit kertovat?

Infograafeja ei voi asettaa yhteen muottiin, sillä jokainen sisältö tarvitsee omanlaisensa grafiikan. Infograafityylejä on lukuisia erilaisia ja vaihteleville sisällöille tulee harkiten miettiä paras esitystapa. Aikajanana kulkevat infograafit visualisoivat ajankulkua, mutta ovat tavallista aikajanaa visuaalisempi keino mielenkiinnon herättämiseksi. Kouluttajat voivat käyttää infograafeja apuna asiasisältöjen opettamisessa ja muistamisessa, tapahtumajärjestäjät taas omien tapahtumiensa markkinoinnissa. Myös erilaisten tilastollisten tulosten esittäminen on tyypillinen tapa hyödyntää infografiikkaa.

Infograafista kuvitusta on tarpeen hyödyntää aina silloin, kun pelkällä tekstillä ja kuvilla on vaikea saada omaa asiaa kerrottua eteenpäin. Infograafit helpottavat sekä niiden laatijaa, että niiden katselijaakin ymmärtämään asiasisältöjä kokonaisvaltaisesti. Infografiikkaa voi käyttää millä tahansa alalla markkinoinnin tukena ja jokainen grafiikka suunnitellaan yrityksen oman visuaalisen linjan mukaiseksi.

Innostuitko infografiikoista osana visuaalista markkinointiasi? Ota yhteyttä!