Sosiaalisen median kanaviin on edellisen päivityksemme jälkeen tullut lähinnä tulevia uutuuksia. Eniten uutisia on kuulunut ”työelämän Facebookista” eli LinkedInistä. Lisäksi Instagram on mahdollistamassa ostosten tekemisen suoraan sovelluksessa Checkout-ominaisuuden avulla. WhatsApp puolestaan jatkaa kampanjaansa valeuutisten leviämisen hillitsemiseksi.

Instagram Checkout – uusi verkkokauppaominaisuus

Instagram on helpottamassa ostosten tekemistä suoraan sovelluksesta, kertoo Instagramin tiedote (englanninkielinen). Checkout-nimisen ominaisuuden ansiosta käyttäjän ei tarvitse enää klikata itseään erikseen myyjän verkkokauppaan, vaan markkinoitavan tuotteen voi ostaa saman tien Instagramista. Ominaisuus on tällä hetkellä testausvaiheessa valikoitujen suurten brändien tileillä Yhdysvalloissa, eli Suomeen tuloa saadaan vielä odotella.

LinkedIn suomeksi

Suurimmat muutokset ovat tiedossa LinkedIniin eli Linkkariin, sillä siellä testataan parhaillaan suomenkielistä käyttöliittymää! Suurin osa palvelun käyttäjistä on luonut profiilinsa kokonaan englanniksi, mutta moni suosii mielellään suomea. Aivan kaikki suomalaisetkaan eivät englantia osaa, joten suomenkielinen käyttöliittymä lisää varmasti palvelun suosiota. Asiasta lisää Tom Laineen Linkkaripäivityksessä, jossa vihjataan myös tulevasta ryhmäuudistuksesta.

Livelähetykset LinkedIniin

Linkkari on testaamassa livelähetyksiä mm. Suomen Yrittäjien verkkosivujen mukaan. Lähes kaikissa muissa some-kanavissahan kyseinen ominaisuus on ollut käytössä jo vuosia, joten LinkedIn on liikkeellä vähän jälkijunassa. Ei se mitään, varmasti ainakin tiettyjen alojen lähetyksiä kannattaa siellä tehdä, kunhan ominaisuus vain meille asti ehtii.

Tapahtumat palaavat LinkedIniin

Linkkarissa on aiemmin voinut luoda eventsejä eli tapahtumia, mutta toiminto ei ole ollut käytössä enää vuosikausiin. Nyt uutta events-toimintoa testataan, minkä jälkeen se otetaan käyttöön Yhdysvalloista alkaen. Aikataulu tähänkin uudistukseen on hämärän peitossa. Piilotettu aarre -blogi kertoo aiheesta tarkemmin. Tapahtumat ovat monille käyttäjille tuttuja Facebookista ja ainakin ennakkotietojen mukaan Linkkarin tapahtumat lienevät melko samantyylisiä.

WhatsAppiin Googlen kuvahaku

Pikaviestipalvelu WhatsApp on mahdollistamassa suoran Googlen kuvahaun keskusteluistaan. Asiasta on kertonut mm. Markkinointi & Mainonta. Googlen kuvahaulla voi kätevästi tarkistaa, mistä kuva on peräisin. Toiminnallisuuden arvellaan olevan osa valeuutisten vastaista kampanjaa, johon liittyen se on jo aiemmin rajoittanut viestien jakomahdollisuutta muille käyttäjille.

Facebookin Watch Partyt laajenemassa

Facebook lanseerasi vuonna 2018 Watch Partyt, joissa käyttäjät pystyvät kutsumaan muita katsomaan ja kommentoimaan yhdessä samaa FB-videota. Nyt yhtiö on laajentamassa partyominaisuutta käsittämään myös Facebookin ulkopuoliset lähetykset. Kaverit tai kollegat voisi siis kutsua vaikkapa saman TV:n livelähetyksen äärelle, vaikka he olisivatkin fyysisesti eri puolilla maata tai maapalloa. Aiheesta lisää englanniksi Facebookin omassa uutisessa, jossa kerrotaan lisäksi mm. Facebookin Spotify-liitännäisestä.

Facebookissa on muuttumassa myös Ads Manager -markkinointityökalun käyttöliittymä. Aiheesta kertoo lisää englanniksi mm. Marketing Land.

Tarvitsetko apua sosiaalisen median pyörteissä? Kuplin asiantunteva väki auttaa mielellään, ota rohkeasti yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: