Oletko miettinyt Instagram-kilpailun järjestämistä? Mitä pitäisi ottaa huomioon sitä järjestäessä?

Instagram-kilpailut ovat hyviä yrityksen Instagram-näkyvyyden parantamisessa ja yhteisön luomisessa – tunnetusti myös hyvin monet suomalaiset rakastavat kilpailuja, jos niissä on pienikin mahdollisuus voittaa jotain. Kilpailu on helppo järjestää, mutta lue kuitenkin nämä vinkit ennen kilpailun järjestämistä, niin saat parhaan hyödyn kilpailusta.

Instagram-kilpailu – mieti teema, tavoite ja palkinto

Kilpailulla on hyvä olla innostava ja inspiroiva teema, joka liittyy yritykseesi. Myös tavoitteet kannattaa määrittää jo ennen kilpailun tekemistä, niin voit seurata kilpailun aikana niiden täyttymistä. Kilpailussa on myös hyvä olla jokin konkreettinen palkinto, joka liittyy teemaan, on helposti ymmärrettävä ja mieluisa kohderyhmälle. Palkinto innostaa osallistumaan.

Kerro osallistujille myös kilpailuaika ja se, kuinka voittaja päätetään – useimmiten arvonta on paras tapa saada kilpailulle voittaja.

Määritä mitä haluat, että osallistujat tekevät

Instagramissa voit järjestää monenlaisia kilpailuja riippuen tavoitteestasi. Voit pyytää kilpailuun osallistuvia:

1. Tykkäämään kilpailukuvasta
2. Kommentoimaan kilpailukuvaa
3. Tai ottaa oma kuva ja merkitä se tietyllä hashtagillä

Jos toivot, että kilpailuun osallistujat jakavat omia kuviaan, kannattaa kisaan määrittää ainutlaatuinen hashtag (esimerkiksi #kuplinsyyskisa), jota ei ole käytetty mihinkään muuhun tarkoitukseen. Tarkista tämä käyttämällä Instagramin hakutoimintoa. Pyydä osallistujia lisäämään tämä hashtag heidän kuvansa yhteyteen, niin näet helposti kaikkien osallistujien kuvat.

Mainosta Instagram-kilpailuasi

Erityisesti, jos Instagram-tililläsi ei ole vielä paljoa seuraajia, kannattaa kilpailua mainostaa. Mainonta pienelläkin budjetilla tuo nopeasti lisää osallistujia kilpailuun. Kerro ja muistuta myös muissa somekanavissasi kilpailusta ainakin muutamaan kertaan, niin varmistat, että mahdollisimman moni näkee julkaisun.

Muista säännöt

Instagramilla on kilpailujen osalta myös markkinointisääntöjä, jotka täytyy ottaa huomioon kilpailuja järjestettäessä. Käytännössä Instagram muistuttaa siitä, että olet vastuussa siitä, että kampanja on täysin laillinen, etkä saa merkitä virheellistä sisältöä tai kannustaa muita merkitsemään virheellistä sisältöä. Lisäksi Instagram on vapautettava kaikesta vastuusta kilpailuun liittyen.

Ps. Luithan muuten myös juttumme Facebookin arvontasäännöistä?

Kupli on osaava kumppani sosiaalisen median markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Tutustu palveluumme ja ota yhteyttä!


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: