Miten pilata Instagram-konsepti parissa sekunnissa?

Konsepti on sana, joka vilisee usein myös markkinoinnin keskusteluissa. Markkinoinnin konseptointia voidaan tehdä käytännössä mihin kanavaan tahansa tai monikanavaisesti. Konsepti ei koskaan ole irrallinen kampanja, mutta sitä voi hyödyntää aina kampanjoiden suunnittelun pohjana.

Konseptoinnin avulla saadaan erityisesti suunnitelmallisuutta tekemiseen.

Esimerkki Instagram-konseptista – ja siitä, miten sen voi pilata

Konseptointia voidaan toki tehdä monella tapaa, mutta Instagram-konsepti on helpohkosti ymmärrettävä esimerkki. Käytetään siis esimerkkinä kuvitteellista Instagram-tiliä.

On suunniteltu Instagram-konsepti yritykselle esimerkiksi siten, että Instagramissa toistuvat tietyt sisältötyypit, joilla kaikilla on funktio. On esimerkiksi tiedottavaa sisältötyyppiä, hauskuuttavaa sisältötyyppiä ja ajankohtaista sisältötyyppiä. Näissä kaikissa ajatellaan aina kohderyhmää ja heidän kiinnostuksen kohteitaan.

Tyypillisesti jokainen sisältötyyppi kuvana näyttää myös tietyltä, ja konseptiin voi liittyä myös esimerkiksi jokin graafinen toistuva elementti. Koko Instagram-feed on tarkasti suunniteltu – tietyin väliajoin tulee tietty julkaisu ja feed on suunniteltu yhtenäiseksi myös visuaalisesti. Jos toistuvaa graafista elementtiä on, se tulee aina tietyin väliajoin ja sen paikka on aina mietitty.

Kaikki on hyvin ja Instagram-konsepti kukoistaa, kunnes joku keksii:

”Mutta hei… Jos me julkaistas tänään sittenkin kännykkäkameralla otettu räpsy.”

Älä tuhoa suunniteltua tekemistä hetken mielijohteesta

Konseptoitu Instagram-tili eroaa ei-konseptoidusta tilistä siten, että siinä on mietitty jokaiselle julkaisulle funktio ja niiden järjestys on tarkkaan mietitty. Kaikki yritykset toki eivät halua konseptoida Instagramia eikä tarvitsekaan, vaan pitävät Instagramin vapaana ad hoc -touhulle. Mutta jos Instagram-tili on konseptoitu, sen idea vesittyy heti, jos sinne mennään välissä laittamaan suunnittelematonta sisältöä.

 Haluatko, että suunnittelemme yrityksellesi Instagram-konseptin? Ota yhteyttä!

 

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. 
Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: