Instagram-markkinointi tavoittaa asiakkaat tehokkaasti

Instagramin tietojen mukaan jopa 80 % palvelun käyttäjistä seuraa yritystilejä ja 60 % käyttäjistä on saanut sieltä tietoa yritysten tarjoamista tuotteista. Instagram-markkinointi on hyvä keino tavoittaa sekä nykyiset että tulevat asiakkaat!

Alkuun hyvällä orgaanisella näkyvyydellä

Kuten Facebookissa, myös Instagramissa on tärkeintä miettiä ensin sisällöt kuntoon. Mikä kiinnostaa kohderyhmiäsi? Koska Instagram on visuaalinen kanava, on kuvien oltava kunnossa ja visuaalisesti onnistuneita erityisesti tapauksissa, joissa markkinoidaan tuotetta. Instagramissa menestytään sisältö edellä ja tarkalla kohdennuksella – kuvat eivät saa olla tyrkyttäviä mainoksia tai yksisuuntaista viestintää.

Aloita julkaisujen suunnittelu katsomalla yrityksesi brändi-ilmettä: mitä värejä, fontteja ja muita elementtejä siitä voisi ottaa käyttöön Instagram-tilillä? Voisiko tietyin väliajoin toistua tietynlainen kuva? Mitä filttereitä käytetään? Miltä kuvat näyttävät seuraajan uutisvirrassa? Entä miltä ne näyttävät ja missä järjestyksessä ne ovat omalla profiilisivullasi? Lue aiemmasta postauksestamme lisää profiilin konseptoinnista.

Nostetta näkyvyyteen Instagram-mainoksella

Instagramissa voit joko mainostaa jo tekemääsi julkaisua tai tehdä Facebookin Business Managerissa mainoksen, joka ei näy omassa profiilissasi. Mainosten hallinnointi onnistuu siis joko Instagramin omalla mainostyökalulla tai Facebookin mainoshallintatyökalulla. Vaikka saman mainoksen voi helposti laittaa näkymään sekä Facebookissa että Instagramissa, kannattaa muokata siitä oma täsmäversionsa molempiin kanaviin.

Instagram-mainoksen kohdennuksessa on käytössä samat mahdollisuudet, kuin Facebookissa. Voit kohdistaa kampanjasi joko uusille tai vanhoille asiakkaille, tietyistä asioista kiinnostuneille, tietyille ikäryhmille, tiettyihin kaupunkeihin jne. Jos mainoksen teho on alhainen, kannattaa kohdennusta tarkistaa.

Instagram-mainoksen voi määritellä näkymään uutisvirrassa eli ”tavallisena” julkaisuna tai storyna eli tarinana. Feedin ja storyn sisällöt kannattaa suunnitella erikseen. Instagramin julkaisuihin ei tällä hetkellä voi lisätä klikattavaa linkkiä, mutta mainoksessa tämä on mahdollista.

Instagram-markkinointi – suunnitelmallisuus kunniaan!

Some-markkinointi ei ole enää mitään marginaalin hommaa ja pelkästään nuorten asiakkaiden tavoittelua. Sekä orgaaniset julkaisut että maksettu mainonta kannattaa suunnitella ja budjetoida vakavissaan, kuten muukin yrityksen markkinointi. Tekemisen pohjan on oltava yrityksen strategiassa.

Instagram-mainosten tehoa ja toimivuutta kannattaa seurata tasaisin väliajoin ja oppia aiemmista virheistään ja onnistumisistaan. Pitkäjänteisellä työllä pääsee tuloksiin!

Kupli tarjoaa mm. seuraavia palveluita Instagram-markkinointiin liittyen:

  • Instagram-sivun luominen ja ylläpito
  • Yhteisön luonti Instagramiin: potentiaalisten asiakkaiden tilien seuraaminen ja tykkääminen
  • Instagram-julkaisujen sponsorointi kohdennetulle yleisölle
  • Erillisten Instagram-mainosten tekeminen
  • Instagram-kilpailujen suunnittelu ja toteutus
  • Instagram-mainosten toimivuuden raportointi ja analyysi

Haluatko antaa yrityksesi Instagram-markkinoinnin asiantuntijoiden käsiin ja keskittyä itse varsinaiseen liiketoimintaan? Ota yhteyttä, niin mietitään, miten Kupli voisi auttaa!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: