Instagram-opas aloittelijoille

Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja myös hyödyllinen yrityksille. Tämä aloittelijan Instagram-opas esittelee Instagramin oleellisimmat toiminnot.

Instagram

Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Instagramissa käyttäjät voivat luoda omaa sisältöä, eli julkaista kuvia ja videoita, sekä seurata muiden käyttäjien julkaisuja. Sovelluksella on jo yli miljardi kuukausittaista käyttäjää, ja se on Facebookin omistama. Instagram on alun perin mobiilisovellus, mutta sitä voi käyttää nykyään myös tietokoneella.

Instagram, kuten muutkin sosiaalisen median kanavat ovat hyviä työkaluja yrityksille. Ne mahdollistavat sen, että yritys on helposti asiakkaan löydettävissä, ja aktiivisuudella voi kasvattaa tunnettuutta, ja lisätä asiakkaiden sitoutuneisuutta. Instagramissa on mahdollista toteuttaa myös tehokkaasti kohdennettua mainontaa.

Oma tili (profiili)

Instagramiin voi luoda oman käyttäjätilin, jolla voi tehdä julkaisuja ja seurata muita käyttäjiä. Oman käyttäjän profiiliin voi lisätä nimen, profiilikuvan, esittelytekstin (bio), sekä linkittää oman sivuston. Lisäksi profiilissa näkyvät kaikki käyttäjän julkaisut, sekä tarinan kohokohdat. Profiilissa näkyvää käyttäjän kaikkien julkaisujen kokonaisuutta kutsutaan feediksi.

Instagram käyttäjän voi vaihtaa myös yritystiliksi. Yritystili eroaa tavallisesta käyttäjätilistä siten, että profiiliin lisätään ”Ota yhteyttä” painike, sekä sijaintitiedot. Lisäksi yritystilillä käyttöönsä saa tarkempaa statistiikkaa seuraajista ja julkaisujen tavoittavuudesta.

Julkaisujen tekeminen

Instagramiin voi ladata kuvia ja videoita. Kuvia tai videoita voi lisätä tiedostoista, tai kuvata suoraan sovelluksen kautta. Kuvaa ottaessa kannattaa muistaa, että vaikka julkaisun ei tarvitse olla neliön mallinen, tulee se kuitenkin rajautumaan feedissä neliömuotoon. Kuvan valinnan jälkeen sitä voi vielä hieman rajata, ja lisätä haluamansa filtterin. Tämän jälkeen kuvan alle pääsee kirjoittamaan kuvatekstin. Kuvatekstiä tehdessä kannattaa käyttää julkaisuun sopivia hashtageja, joiden avulla muiden käyttäjien on helpompi löytää kuvasi. Kuvaan on mahdollista lisätä myös sijainti, ja merkitä muita käyttäjiä.

Instagram Tarinat (Stories) -ominaisuus

Instagramin tarinoihin voi lisätä kuvia ja videoita, jotka näkyvät seuraajille vain 24h ajan, ja häviävät sitten. Tarinoita voi kuitenkin halutessaan tallentaa oman profiilin kohokohtiin, jolloin ne näkyvät profiilissa pidempään.

Instagram tarinat sisältävät monenlaisia ominaisuuksia, ja julkaisuihin voi lisätä esimerkiksi tekstiä, tarroja, filttereitä ja musiikkia. Tarinat-toiminto on käytössä ainoastaan mobiilissa. Psst! Kurkkaa sisältöideoita Instagram Tarinoihin!

Instagram on yritykselle hyödyllinen työkalu, kun sen ominaisuuksia hyödyntää monipuolisesti. Tämä Instagram-opas tarjoaa tiedot perustoiminnoista, joista kannattaa lähteä liikkeelle, ja laajentaa sitten Instagramin muihin ominaisuuksiin, kuten esimerkiksi IGTV:seen, jonne voi ladata pidempiä videoita.

Kupli on kokenut kumppani strategisen, monikanavaisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä!

 

Katariina Sinivaara
Markkinointiassistentti
Katariina innostuu sisällöntuotannosta, ja on vapaa-ajallaan aktiivinen Instagramin käyttäjä.

katariina.sinivaara@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: