Instagramin omistaja Facebook on viimein tarjonnut virallisen, maksuttoman mahdollisuuden Instagram-julkaisujen tekemiseen ja ajastukseen tietokoneen verkkoselaimessa. Facebookin Creator Studio -työkalulla tämä kauan odotettu toiminto on elokuun aikana laajentunut suomalaistenkin käyttäjien iloksi.

Creator Studiolla on voinut aiemmin tehdä päivityksiä Facebook-sivuille ja nähdä Instagramin yritystilien tilastoja edellisen viikon ajalta. Nyt päivitysten teko laajeni käsittämään myös Instagramin yritystilit. Yksityisille tileille helpoin päivityskeino tietokoneella on edelleen aiemmassa blogipostauksessamme esitelty tapa.

Ennen ensimmäisen julkaisun tekemistä Instagram-profiili on oltava yhdistetty Facebook-sivuun ja Creator Studioon, täältä löydät Facebookin omat ohjeet yhdistämiseen. Itse Creator Studio puolestaan on osoitteessa business.facebook.com/creatorstudio/.

Instagram-julkaisun luominen ja ajastus Creator Studiolla

Uuden Instagram-julkaisun luominen aloitetaan klikkaamalla vasemman laidan palkissa olevaa Luo julkaisu -painiketta. Klikkauksen jälkeen pääset valitsemaan, teetkö julkaisun syötteeseen vai IGTV:hen.

Julkaisun luomistoiminto on yksinkertainen:

  • Kirjoita julkaisun teksti, lisää mahdolliset muiden tilien merkinnät ja hashtagit. Merkintöjen ja hashtagien määrä on Instagramissa rajoitettu, Creator Studio näyttää kätevästi jäljellä olevien määrän sekä tekstin pituusrajoitukset.
  • Lisää halutessasi paikkamerkintä
  • Lataa kuva(t) tai video(t) tietokoneelta klikkaamalla Lisää sisältöä -kohtaa. Voit käyttää myös IG-tiliin liitetyn Facebook-tilin sisältöä. Kuvan voi rajata, mutta vain neliön muotoiseksi. Myös karusellin luonti on mahdollista.
  • Jos haluat saman julkaisun menevän myös Facebookiin, klikkaa täppä alalaidassa olevaan ruutuun.
  • Julkaise päivitys oikeassa alalaidassa olevasta Julkaise-nappulasta tai ajasta se ajastustyökalulla, jonka löydät nappulan vieressä olevaa pientä nuolta klikkaamalla.

Creator Studion rajoitukset

Kuten todettu, on Instagram-julkaisun tekeminen Creator Studiolla äärimmäisen helppoa. Tämä tarkoittaa myös rajoitetumpia mahdollisuuksia kuvankäsittelyyn. Julkaistava kuva tai video on siis käsiteltävä etukäteen, jos pelkkä rajaustoiminto ei riitä.

Jos haluat tehdä tägäyksiä itse kuvaan on tämä tehtävä vasta julkaisun jälkeen kännykkäsovelluksen kautta.

Muista julkaisutyökaluista esim. Bufferilla on mahdollista tehdä Instagram-julkaisuun ajastamishetkellä myös ensimmäinen kommentti, sillä monet laittavat hashtagit mieluummin kommenttiosioon. Creator Studiossa tätä mahdollisuutta ei ainakaan vielä ole tarjolla.

Julkaisun muokkaus tai keskustelun moderointi eivät onnistu Creator Studion kautta. Sisältökirjastosta pääsee kyllä klikkaamaan Instagramin selainversioon, missä keskustelua voi moderoida, julkaisun muokkaus käy edelleen vain kännykkäsovelluksessa.

Alkukankeutta

Kuplin testeissä kuvajulkaisun tekeminen on onnistunut vaivatta silloin, kun kuva on haettu tietokoneen tiedostoista. Facebookissa jaetun julkaisun käyttäminen IG-julkaisussa ei onnistunut. Kollegoilta on kuultu, että Instagramin ajastus olisi myös nikotellut pahasti, heti julkaistut päivitykset ovat menneet ulos varmemmin.

Toivottavasti Creator Studion Instagram-käyttömahdollisuudet vielä tästä laajenevat ja lastentaudeista päästään pian eroon!

Kupli tarjoaa asiantuntevat sosiaalisen median suunnittelun palvelut myös teidän käyttöönne! Sosiaalinen media voidaan rakentaa osaksi kokonaista markkinointistrategiaa ja -suunnitelmaa tai lisätä jo valmiiksi olemassa olevaan strategiaanne sopivaksi. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: