Instagramin visualisointi kaipaa suunnitelmallisuutta


Millaista sisältöä tahdotte katsojan näkevän tämän selaillessa ensimmäisen kerran yrityksenne Instagram-profiilia? Kuten jokaisessa markkinointikanavassa, myös Instagramissa on tärkeää hyödyntää omia brändivärejä ja elementtejä, jotka tekevät profiilista persoonallisen ja miellyttävän selailla. Yksilöllinen ja harkittu sisältö luo positiivista huomiota ja saa selaajan palaamaan profiiliisi uudelleen.

Instagramin kokonaisuuden suunnittelu lähtee tietysti sisältöstrategiasta ja Instagramin konseptoinnista osana muuta markkinointia. Kauniitkaan kuvat eivät auta, jos niiden taustalla ei ole sanomaa.

Tässä tekstissä keskitymme kuitenkin vain Instagramin visuaalisen puolen suunnitteluun ja sen kehittämiseen. Kerromme, millaisia valintoja jokainen yritys voi tehdä luodakseen mieleenpainuvan Instagram-tilin ja miksi suunnitelmallisuus on erityisen tärkeää. Lisää brändiväreistä ja elementeistä taas pääset lukemaan artikkelista: https://www.kupli.fi/miten-lahtea-liikkeelle-yritysilmeen-suunnittelussa/

Suunnittelun tärkeys tunnistettavuuden luomisessa

Instagramin visualisointi on tärkeää aloittaa suunnittelupöydältä. Kuten kuva- ja tekstisisällöt, myös muut visuaaliset valinnat tulee harkita tarkasti etukäteen. Käytättekö kuvissa tekstiä, kuvituksia tai ikoneita, ja miten laajasti brändivärit halutaan ottaa mukaan? Suunnitelmallisuus on tärkeää erityisesti yhtenäisyyden ylläpitämiseksi.

Instagram-profiilinne tulee ulkonäöltään jatkaa yrityksen yleistä visuaalista ilmettä. Tästä johtuen värejä ja kuvallisia elementtejä on hyvä käyttää yhtä laajasti tai suppeasti kuin graafisessa ohjeistossanne on ohjeistettu. Jatkuvuus Instagram-markkinonnin ja muiden markkinointitoimien välillä on tärkeää, jotta brändisi pysyy tunnistettavana kanavasta riippumatta.

Omien kuvien käyttö kuvapankin sijaan

Instagramin ollessa visuaalinen kanava, vaikuttaa profiilin yleiskuvaan tietenkin sinne syötetyt valokuvat. Tarkkaan valitut kuvapankkikuvat toimivat monissa yhteyksissä, mutta eivät usein tuo esiin yrityksen viestejä tai tunnelmaa yhtä tehokkaasti kuin esimerkiksi henkilöstöstä työpaikalla otetut valokuvat. Tällaiset omat kuvat tuovat profiilisi lähemmäs katsojaa ja antavat yksilöllisen säväyksen.

Mikäli kuvapankkikuvien käyttäminen on kuitenkin paras vaihtoehto teidän yrityksellenne, muistattehan valita kuvat tarkasti niin, että ne sopivat aina tekstiyhteyteen. Myös kuvien ulkonäöllinen yhtenäisyys värien ja tunnelman puolesta on hyvä kulkea samassa linjassa kuvasta toiseen.

Vinkkejä yrityksenne Instagram-feedin visualisoimiseen:

  • Logon ei tarvitse näkyä joka kuvassa, riittää että se on edustettuna esimerkiksi profiilikuvassasi
  • Sisältöä voi tuoda esiin kuvissa muutenkin kuin valokuvilla: esimerkiksi kuvitusten ja tekstilaatikoiden avulla
  • Jos käytätte kuvissa tekstiä, muistattehan käyttää omaa brändifonttianne
  • Kuvien järjestystä tulee miettiä tarkasti: tarkistattehan, että peräkkäin ei ole useaa samasta kohteesta otettua kuvaa
  • Omien kuvien käyttäminen on yleensä parempi, kuin kuvapankkikuvien käyttäminen, sillä ne luovat persoonallisemman yleisilmeen profiilillesi
  • Brändivärejä ja fontteja on hyvä käyttää myös Story-osiossa

Jos kiinnostuitte yrityksenne Instagram-tilin visualisoinnista, voimme Kuplilla auttaa suunnittelu- ja toteutustyössä! Ota yhteyttä.

 

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:

 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: