Kuplin kesäsarjassa tutustutaan Suomessa nousussa oleviin, vielä hieman tuntemattomampiin sosiaalisen median kanaviin.

Jodel on mobiiliin kehitetty viestintäsovellus, jossa kommunikoidaan anonyymisti. Alun perin Jodel kehitettiin korkeakouluopiskelijoille, mutta se on saavuttanut suosiota myös muiden keskuudessa. Jodel kehitettiin Saksassa 2014, mutta se alkoi saavuttaa Suomessa suosiota vuonna 2016 syksyllä, kertoo Hesarin Nyt-liitteen artikkeli.

Mikä on Jodel?

Jodel on helppo tapa kommunikoida muiden käyttäjien kanssa ja kysyä arkaluontoisemmistakin asioista kuin tavallisella keskustelufoorumilla.

Jodelin voi ladata puhelimeen oman sovelluskaupan kautta. Sinne ei luoda omaa käyttäjätunnusta, vaan sen toiminta perustuu täyteen anonyymiuteen. Jodel on erityisen suosittu nuorten keskuudessa, mutta sitä käyttävät kaikenikäiset ihmiset. Jodelissa voit jakaa omia ajatuksiasi 10 km säteellä toisille käyttäjille.

Jodel toimii keskustelufoorumin tapaan, mutta koska sinne ei luoda käyttäjätunnuksia, ei siellä ole myöskään nimimerkkejä tai muuta, mistä yksittäisen käyttäjän voisi tunnistaa. Keskustelu koostuu jodlauksista eli maksimissaan 214 merkkiä pitkistä viesteistä ja vastauksista niihin. Tekstin lisäksi voidaan julkaista kuvia, videoita sekä kyselyitä, jotka ovat avoinna 24 tuntia. Jodlauksiin on mahdollista lisätä esimerkiksi hashtageja, joiden avulla voidaan lokeroida ja hakea jodlauksia, kuten #legendaarisimmatjodlaukset.

Moderaattorit valvovat

Kokeneet käyttäjät toimivat Jodelissa moderaattoreina. Moderaattoriksi pääsee kerrytettyään itselleen tarpeeksi kanavan omaa ns. karmaa. Moderaattorit käyvät läpi ilmiannettuja jodlauksia/kommentteja ja päättävät, näkyvätkö ne muille. Toki moderoinnissa on mukana myös tekoäly, joka seuloo jodlauksia.

Jodlaukseen on mahdollista antaa up- ja down-voteja eli ääniä. Up votella kerrotaan, että jodlauksesta tai siihen liittyvästä kommentista tykkää tai pitää sitä esimerkiksi hauskana juttuna. Down votella taas ilmaistaan, että jodlauksesta tai kommentista ei tykätä. Jos jodlaus tai kommentti saa viisi down votea, poistuu se näkyvistä.

Mistä Jodelissa keskustellaan?
Jodelissa voi keskustella melkeinpä mistä tahansa. Usein kysytään neuvoa itseä askarruttavaan asiaan, puhutaan paikallisista tapahtumista, annetaan vinkkejä yms. Anonyymius ei tarkoita sitä, että Jodelissa voisi kirjoittaa mitä tahansa. Väärää tietoa tai asioita, joista joku ihminen olisi tunnistettavissa, ei saa antaa. Keskusteluissa tulee ottaa huomioon hyvät käytöstavat. Hyvä nyrkkisääntö tässäkin kanavassa on, että kirjoittaa sellaisia asioita, joita voisi julkaista myös omalla nimellä.

Jodeliin on perustettu erilaisia kanavia, joissa käydään keskustelua esimerkiksi koirista, julkkisjuoruista, hyvästä palvelusta, eri kaupunginosista, ravintolavinkeistä, tarjouksista jne.

Esimerkkejä Helsingin keskustan alueella aktiivisista kanavista kesällä 2020:
@aasiakas
@bongaukset
@JodlaajatAuttavatJodlaajia
@tunnustuksia
@kauneusvinkit
@korona

Markkinointi Jodelissa

Koska Jodelissa toimitaan anonyymisti, ei siellä pidetä yritystiliä, jolla voisi markkinoida omaa yritystään ja tuotteitaan orgaanisesti samaan tyyliin, kuin vaikkapa Instagramissa. Toki yrityksen kannattaa olla kuulolla, jos esim. oman alan kanavissa tulee puhetta juuri teidän tuotteistanne tai yrityksestänne esim. työpaikkana.

Jodelista voi ostaa mainostilaa, mistä kirjoitimmekin jo aiemmin #PuheKuplilla-blogissa. Jos potentiaaliset asiakkaat käyttävät Jodelia niin, kannattaa ehdottomasti miettiä mainostamista myös siellä.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto. Tutustu palveluihimme tarkemmin!

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: