Miksi kannattaa kirjoittaa yritysblogia?

Yritysblogin pitäminen ohitetaan monesti vaivalloisena ja aikaa vievänä aktiviteettina, joka ei maksa vaivaa takaisin. Onhan meillä jo verkkosivut ja aktiiviset somekanavat, eikö se ole enemmän kuin tarpeeksi? Vaikka siinä onkin jo monta palikkaa kohdillaan, on yritysblogin kirjoittaminen kuitenkin tärkeää sekä asiakkaillesi että sinulle itsellesi ja saattaa tuoda sinulle arvokasta kilpailuetua. Jotta pääsisit bloggaamisessa alkuun, esittelemme yritysblogin hyödyt ja kuinka sen menestyksekäs ylläpito käytännössä tapahtuu.

Mitä hyötyä?

Monet etsivät tietoja ja vinkkejä netistä jo ennen varsinaisen ostopäätöksen tekemistä. Tietoa verkosta tutkaillessaan potentiaaliset asiakkaat päätyvät blogikirjoitukseesi, jolloin saat mahdollisuuden vaikuttaa asiakkaan päätökseen, vakuuttaa heidät tuotteesi tai palvelusi tuomasta lisäarvosta ja saada heidät juuri sinun asiakkaiksesi ennen kilpailijoita. Huolellisesti suunnitellulla ja kirjoitetulla sisällöllä pystyt todistamaan lukijoille osaamisesi ja tietämyksesi toimialastasi. Parhaimmillaan voit saavuttaa auktoriteetin ja mentorin aseman alallasi, jolloin ihmiset uskovat sinua, kääntyvät yrityksesi puoleen ratkaisuja etsiessään ja suosittelevat blogiasi – ja samalla yritystäsi – myös eteenpäin.

Yritysblogin kirjoittaminen kasvattaa lisäksi näkyvyyttäsi hakukoneissa hakukoneoptimoinnin myötä. Blogikirjoitukset ovat kätevä tapa nostaa itseään pinnalle hakukoneissa ja lisätä verkkosivujesi kävijämääriä. Samalla myös liikehdintä somekanavissasi lisääntyy, kun ihmiset kiinnostuvat tutkimaan esimerkiksi Instagram-tiliäsi ja mielenkiintoinen ja tyylitelty sisältö innostaa heidät klikkaamaan seuraa-painiketta. Bloggaaminen tuo siis yrityksellesi laajempaa näkyvyyttä ja tavoittaa uusia asiakkaita!

Miten se tehdään?

Miten nämä blogin hyödyt sitten käytännössä saavutetaan? Listasimme hyödyllisiä asioita, joita kannattaa miettiä yritysblogia perustettaessa.

Muista kohderyhmät

Kuten kaikessa markkinoinnissa, mieti kohdeyleisösi tarkkaan. Kenet haluan tavoittaa ja mikä heitä kiinnostaa? Mieti esimerkiksi, mitkä ovat yleisimmät kysymykset, joita ihmiset pohtivat toimialaasi liittyen ja tarjoa vastauksia niihin. Näin ihmiset päätyvät verkkosivuillesi etsiessään tietoa aiheesta. Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan myös vierailevia kirjoittajia, jotka ovat asiantuntijoita tai muuten tunnettuja alallasi. Tämä lisää uskottavuuttasi, kun arvostetut henkilöt tukevat toimintaasi, tukee omien kirjoituksiesi todenmukaisuutta sekä tuo eloa ja erottuvuutta blogiisi.

Pitkäjänteisyys palkitaan

Blogin tuomia hyötyjä ei saavuteta julkaisemalla kerran tai kahdesti vuodessa. Blogin ikä ja suosio kulkevat käsi kädessä, joten luo kiinnostavaa sisältöä säännöllisesti. Samalla pidät sekä itsesi että asiakkaasi ajan hermolla alastasi, ja blogisi lukijamäärien ja suosion käyrät pysyvät noususuhdanteessa. Mieti, mikä on sinulle sopiva ja mahdollinen tiheys julkaista blogitekstejä.

Hyödynnä Googlea

Kirjoittaessasi pidä mielessä toimialallesi relevantit sekä kohdeyleisösi usein käyttämät hakusanat, jotta saat näkyvyyttä Googlessa. Avainsana-analyysi on tässä kohtaa paikallaan. Vältä kuitenkin tuijottamasta pelkästään hakusanoja, vaan muista myös pitää tekstit sujuvina ja lukijaystävällisinä sekä sisällöt kiinnostavina.

Levitä somekanavissasi

Muista myös jakaa blogitekstisi somessa! Näin tarjoat kaikissa kanavissasi seuraajillesi mielenkiintoista ja ajankohtaista luettavaa ja kasvatat tekstiesi lukijamäärää. Kirjoita jakaessasi muutama lause tekstin sisällöstä, jotta seuraajasi kiinnostuvat klikkaamaan ja lukemaan koko kirjoituksen.

Parhaimmillaan siis yrityksesi blogi tekee myyntiä puolestasi verkossa pitämällä nykyiset asiakkaasi aktiivisina ja lojaaleina, vakuuttamalla vaihtoehtojaan vertailevan kuluttajan sinun brändistäsi sekä herättämällä ostotarpeen potentiaalisissa, mutta edelleen uinuvissa asiakkaissa.

Päivi Ruokolainen
Social Media Trainee
Päivi on Kuplin Social Media Trainee,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

By |2018-06-06T15:04:19+00:0023.01.2018|Sisältömarkkinointi, Yritysblogi|

Kommentoi