Kävimme Markkinoinnin viikolla Messukeskuksessa!

Markkinoinnin viikko keräsi Messukeskukseen markkinointi- ja viestintäalan ammattilaisia vaihtamaan ajatuksia ja kuuntelemaan mielenkiintoisia puheenvuoroja 4.–5.9.2018. Useammasta puheenvuorosta nousi esille asiakaskokemusten ja kohtaamisten tärkeys. Ajatuksia herätti etenkin Maria Mrouen puheenvuoro kokemuksellisesta markkinoinnista, jossa asiakkaan kohtaaminen ja elämysten luominen ovat avainasemassa.

Digitalisoituneessa maailmassa yhä useampi toimija kilpailee kuluttajien huomiosta. Kohdentaminen tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa tarjonnasta kiinnostuneita, mutta miten erottua joukosta?


Kohtaamisten arvo on kasvanut

Kuluttajien päätöksenteko pohjautuu yhä vahvemmin kokemuksiin, minkä vuoksi myös kohtaamisten arvo on kasvanut. Yritysten tulisikin huomioida niin kasvotusten kuin verkossa tapahtuvien kohtaamisten merkitys ja panostaa niihin. Pienikin positiivinen teko voi vaikuttaa asiakkaan mielikuviin ja sitä kautta kulutuspäätöksiin.


Lisää kokemuksellista markkinointia

Erilaiset tapahtumat, kuten yritysten omat asiakastilaisuudet tai messujen kaltaiset isommat tapahtumat ovat myös oiva tilaisuus kokemusten ja muistojen luomisessa, kunhan niihin panostetaan riittävästi. Esimerkiksi messuilla yksinkertaiset ständit karkkikulhoineen harvoin riittävät, vaan yritysten tulee tarjota mieleen jääviä elämyksiä – oli se sitten mielenkiintoisia puhujia, esiintyjiä tai vaikkapa uuden tuotteen kokeilemista.

Tapahtumien yhteyteen voidaan myös yhdistää lanseerauksia, jolloin kiinnostusta voidaan luoda jo pidemmän aikaa ennen tapahtumapäivää. Tapahtumilla voi olla myös vaikutusta yritysten myyntiin, vaikka kuluttaja ei osallistuisikaan itse tapahtumaan, mistä esimerkkinä Mroue nosti esille Matkamessut, joiden yhteydessä näkeekin usein kampanjatarjouksia.

Kokemuksellisen markkinoinnin avulla yritys voikin luoda brändistä henkilökohtaisen kokemuksen asiakkaille.

Aiheeseen liittyen:

https://www.reasonwhy.es/sites/default/files/cmosurvey2018-dentsuaegis.pdf

https://www.marmai.fi/uutiset/tallink-silja-organisoi-markkinointiaan-uudelleen-ruotsalaistoimiston-suunnittelema-elamyskonsepti-nousee-laineille-syksylla-6739241

By |2018-09-07T09:20:28+00:0007.09.2018|Yleinen|

Kommentoi