Vaikka kesälomat painavat päälle, eivät somekanavien uusien ominaisuuksien kehittäjät lepäile. Kevään ja kesän aikana kanavat ovat keskittyneet esimerkiksi panemaan kampoihin TikTokille ja laittamaan vauhtia shoppailuominaisuuksiensa uudistamiseen ja lisäpalveluiden tarjoamiseen.

TikTok pistää vauhtia muihin kanaviin

Videopalvelu TikTokin suosio on saanut muut kanavat kehittelemään omia vastineitaan. Samoin, kuin Snapchat aikoinaan sai muut palvelut kehittämään tarinat eli stoorit, pyritään nyt samaan. Kehitystä on varmasti vauhdittanut mm. se, että jotkin maat ovat kieltämässä kiinalaislähtöisen TikTokin käytön.

Instagram on jo julkaissut muutamissa maissa oman Reels-toimintonsa, josta kirjoitti mm. SocialMediaToday. Reelsillä voi kuvata maksimissaan 15 sekunnin pituisia videoita, jotka koostuvat useammasta otoksesta ja joihin voi lisätä musiikkia. YouTube puolestaan testaa vastaavaa Shorts-nimistä toimintoa.

Myös Snapchatin käyttäjät ovat huomanneet, että palvelu testaa nyt joillakin käyttäjillä TikTokista tuttuja ominaisuuksia. Tästä twiitistä näet kuvakaappauksen aiheesta.

Tarinoista puheenollen, myös Twitterille ja LinkedInille on tulossa omat stoorinsa.

Uusia verkkokauppaominaisuuksia

Koronakevät sai digimarkkinointikanavat kehittämään shoppailuominaisuuksiaan ennennäkemättömällä vauhdilla. Instagram on jo pitkään kehitellyt shopping-ominaisuutta, jossa ostokset voisi tehdä suoraan Instasta ilman erilliseen verkkokauppaan siirtymistä. Toukokuussa viimein julkaistiin Facebook Shops, jonka käyttömahdollisuudet laajenevat vähitellen uusiin maihin.

Facebookin kaupat toimivat samoin sekä Instagram- että Facebook-sivuilla. Ne ovat paremmin kustomoitavissa, kuin kanavilla aiemmin käytössä olleet shoppailuominaisuudet. Verkkokaupanhan on tähänkin asti voinut linkittää kyseisiin tileihin, mutta nyt uutta on myös se, että erillistä verkkokauppaa ei välttämättä tarvita. Sitten, kun Facebook Shops on lanseerattu täydessä mitassaan myös Suomessa, voidaan koko ostotapahtuma hoitaa somessa verkkokauppaan siirtymisen sijaan.

Myös Google kehittää shoppailuun liittyviä ominaisuuksiaan. Uusi Shoploop-sovellus (ei käytössä vielä Suomessa) tarjoaa mahdollisuuden julkaista kuluttajien käyttäjäkokemusvideoita tuotteista, näin aluksi sovellus keskittyy lähinnä kosmetiikkaan. Shoploopista pääsee luonnollisesti klikkaamaan verkkokauppaan ja tekemään ostoksia.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Tutustu tarkemmin sosiaalisen median palveluihimme!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: