Mitä mieleesi tulee, kun kuulet sanan ’sometus’? Kuulostaako se yhtä tärkeältä markkinointiteolta kuin verkkosivujen hakukoneoptimointi tai brändi-ilmeen suunnittelu? Luultavasti ei. Kaikki eivät valitettavasti vieläkään ymmärrä sosiaalisen median voimaa ja arvoa markkinoinnissa.

Osallistuin tammikuun lopussa CMAD-tapahtumaan, jossa mainittiin, miten markkinointiviestinnän tekijöiden itsensäkin käyttämät ilmaisut somettelusta laskevat alan arvostusta myös muiden tahojen silmissä. Arvonkohotus on siis paikallaan!

Muutakin, kuin kevyttä hassuttelua

Sosiaalinen media markkinointikanavana ei ole pelkkiä selfieitä ja kevyttä hassuttelua. Yrityksen markkinointikanavana se on vakavasti otettava vaihtoehto perinteisemmälle mainostukselle lehdissä ja televisiossa. Sosiaalinen media on pienempienkin yritysten ja organisaatioiden saavutettavissa. Lisäksi mainonnan tulokset ovat tarkasti mitattavissa.

Sosiaalinen media ei ole vain pienten ja aloittelevien yritysten markkinointipaikka, mikään vakavasti otettava suuryrityskään ei voi olla sieltä poissa. Se tarjoaa hyvät mahdollisuudet niin bränditietoisuuden levittämiseen, myynnin lisäämiseen kuin nykyisten asiakkaiden sitouttamiseenkin.

Sometus voi syntyä hetkessä, mutta tehoaa varmemmin suunniteltuna

Ajatus sometuksesta lähtee varmasti osittain myös siitä ajatuksesta, että somepäivitykset syntyvät hetken inspiraatiosta ja helposti. Hyvin menestyvien organisaatiotilien julkaisut kuitenkin harvoin ovat tätä. Esimerkiksi Instagramin stooreja tai snäppejä voi toki tehdä sen enempää niitä miettimättä, mutta somekanavien sisältöjen päälinjaus kannattaa suunnitella etukäteen. Näin toiminnasta saadaan irti paljon enemmän.

Jokaisen somepäivityksen ei tarvitse olla viihdyttävä. Se voi olla informatiivinen, ja sisältömarkkinoinnin periaatteiden mukaisesti vastata asiakkaasi kysymyksiin jo ennen kuin hän osaa niitä kysyäkään. Hyvin suunnitellussa sosiaalisen median markkinoinnissa muistetaan nostaa esille omaa tuotetta tai palvelua eri kanteilta ottaen huomioon nimenomaan sen, mitä asiakas voisi haluta tietää.

Hyvin sitouttava sisältö vaatii suunnitelmallisuutta. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun sosiaalisen median tekeminen pohjautuu selkeälle markkinoinnin strategialle ja suunnitelmalle. Se vaatii hyvää asiakasymmärrystä, tehokas uusien yleisöjen tavoittelu puolestaan mainontaan sijoitettuja euroja.

”Sometus” jatkuu, kanavat muuttuvat

CMAD-tapahtumassa puhuttiin myös siitä, miten sosiaalinen media on jo vakiinnuttanut paikkansa markkinointiviestinnän kanavana. Vielä kymmenen vuotta sitten saatettiin ajatella, että sometus on ohimenevä ilmiö, mutta enää ei voida näin väittää.

Facebookin käyttäjien joukkokadosta on puhuttu jo pitkään, silti se tavoittaa edelleen yleisöjä laajasti. Sosiaalisen median olemassaolon reiluina kymmenenä vuotena uusia kanavia on noussut ja sitten tuhoutunut, peruskanavat ovat pitäneet pintansa.

Somemarkkinoijan kannattaa silti pitää silmänsä auki ja seurata aktiivisesti alan uusia tuulia. Varsinkin nuorten käyttäjien keskuudessa nousee aika ajoin todella nopeasti uusia kanavia.

Uusien kanavien kautta mainontaa ei välttämättä päästä tekemään heti, tästä esimerkkinä TikTok. Itseään arvostavan ”somettajan”, jonka kohderyhmä on kanavassa, kannattaa kuitenkin ottaa se haltuun edes orgaanisena. Ja vaikka mainoksia ei pääsisi luomaan itse, on vaikuttajamarkkinointi mahdollista missä vain.

Somemarkkinointi kannattaa ulkoistaa asiantuntijalle

Jos yrityksesi oma tekeminen sosiaalisessa mediassa ei näytä tuottavan tulosta, on hyvä ulkoistaa sekä suunnittelu että toteutus markkinointitoimistolle. Kupli on alan kokenut tekijä, joka muuttaa sometuksen kokonaisvaltaiseksi sosiaalisen median markkinoinniksi.

Kiinnostuitko? Lue tarkemmin sosiaalisen median markkinointipalveluistamme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: