Kiinnostavia tekoälyä hyödyntäviä avauksia Zalandolta, Coca-Colalta ja Heinziltä

Tekoäly puhututtaa ja yritykset ovat alkaneet hyödyntää sitä koko ajan enemmissä määrin. Kuplin blogissa onkin kirjoitettu aiemmin siitä, miten tekoäly tulee muuttamaan sisällöntuotantoa ja miten sisällöntuotannon työkalut kehittyvät vauhdilla.

Useimmiten, kun puhutaan tekoälystä ja sen hyödyntämistä sisällöissä, niin tekstipohjaisissa kuin visuaalisissa, nousevat OpenAI:n työkalujen nimet ChatGPT ja DALL-E esiin. Tässä tekstissä nostan esiin pari kiinnostavaa esimerkkiä siitä, miten yritykset hyödyntävät näitä työkaluja markkinoinnissaan ja markkinointikampanjoissa.

Zalando lanseeraa kevään aikana muotiassistentin

MarkkinointiUutiset uutisoi muutama päivä takaperin siitä, kuinka Zalando lanseeraa muotiassistentin auttamaan ihmisiä löytämään itselleen sopivia asuja sovelluksesta ja verkkosivuilta.

Muotiassistentti huomioi asiakkaan mieltymykset ja osaa näiden perusteella ehdottaa asukokonaisuuksia esimerkiksi erilaisiin tilaisuuksiin. Muotiassistentti toimii ChatGPT:n avulla ja beta-versio tulee aluksi saataville Saksaan, Irlantiin, Iso-Britanniaan ja Itävaltaan.

Coca-Colan kampanjan ”Create Real Magic” voittaja pian julki

Coca-Cola puolestaan on tehnyt alkuvuodesta ”Create Real Magic” -kampanjan, jossa 17 eri maasta ihmiset ovat voineet luoda kampanjasivustolla Coca-Cola-aiheisia digitaalisia taideteoksia GPT 4- ja DALL-E-pohjaisella sovelluksella. Parhaimmat teokset tulevat esille New Yorkin Time Squarelle and Lontoon Piccadilly Circukseen. Kampanjan voittajateos julkaistaan lähiaikoina Coca-Colan kampanjasivustolla: www.createrealmagic.com.

Heinziltä myös DALL-Ea hyödyntävä kampanja

Heinziltä tuli hieman Coca-Colaa vastaavan tyyppinen DALL-Ea hyödyntävä kampanja jo viime vuoden puolella. Kampanjan pääsanomana oli, että Heinz on ainoa oikea ketsuppi – myös tekoälyn mielestä. ”Even A.I. knows that ketchup is Heinz”,”It turns out that just like humans, AI prefers Heinz.” Ideana oli, että brändin seuraajat saivat luoda ja jakaa tekoälyllä tuotettuja ketsuppikuvia, joista osa julkaistiin somessa ja printteinä.

Näiden esimerkkien kautta avautuu pieni ikkuna siihen, kuinka tekoälyä hyödynnetään tällä hetkellä sisältömarkkinoinnissa ja -kampanjoissa, mutta mahdollisuuksia on jo paljon ja nämä tulevat varmasti moninkertaistumaan, jos ei lähikuukausina niin ainakin lähivuosina.

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: