Kilpailijoiden toimintaa kannattaa seurata

Kilpailijoita löytyy melkein jokaiselta yritykseltä – jos ei suoria, niin ainakin epäsuoria kilpailijoita. Miksi kannattaa katsoa, mitä kilpailijat tekevät markkinoinnissa ja mitkä ovat heidän vahvuuksiaan?

Kilpailija-analyysi kannattaa aina

Ensin kannattaa selvittää, keitä kilpailijanne ovat. Ovatko ne saman alan toimijoita vai toimijoita, jotka tarjoavat vaihtoehtoista ratkaisua asiakkaalle? Esimerkiksi huvipuisto ja maauimala voivat olla toistensa kilpailijoita, vaikka eivät tarjoakaan samaa palvelua. Ne nimittäin voivat olla asiakkaan vaihtoehtoisia ajanviettokohteita kauniina kesäpäivänä.

Kun kilpailijat ovat selvillä, on syytä tehdä kattava kilpailija-analyysi. Kilpailijoista kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa, jotta analyysista saa laajan. Kilpailija-analyysissa tutkitaan esimerkiksi kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia sekä strategisia valintoja (esim. hinnoittelupolitiikkaa). Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten teidän yrityksenne erottautuu kilpailijakentällä ja mitä vahvuuksia sen kannattaa korostaa.

Kilpailijoiden markkinoinnin auditointi on hyödyllistä

Kilpailijoiden liiketoiminnan lisäksi on hyödyllistä tarkastella kilpailijoiden markkinointia ja viestintää. Mitä kilpailijanne tekevät markkinoinnissa, miten he viestivät ja missä kanavissa? Kilpailijoiden markkinointia voi benchmarkata esimerkiksi kirjaamalla vahvuudet ja heikkoudet kunkin kilpailijan markkinoinnista, ja poimimalla hyviä esimerkkejä mukaan.

Kopioida ei tietenkään saa, mutta kilpailijoiden markkinoinnista voi saada inspiraatiota tai toisaalta ajatuksia, että tuota me emme ainakaan halua tehdä.

Kilpailija-analyysin ja auditoinnin jälkeen voi siirtyä tulevaisuuden suunnitteluun

Tyypillisesti ensimmäinen vaihe markkinointistrategian tekemisessä onkin se, että auditoidaan oma tekeminen ja toisaalta myös kilpailijoiden tekeminen. Näin on nykytila selvillä, ja sen jälkeen voidaan siirtyä hyvillä mielin tulevan suunnitteluun.

 

Kupli on markkinointitoimisto jatkuvaan ja suunnitelmalliseen digimarkkinoinnin tekemiseen. Tarvitsetteko apua markkinointistrategian tekemiseen? Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: