Jos tuntuu siltä, että verkkosivujen korkeat kävijämäärät eivät näy myyntitilastoissa, vaikka tuote olisi kunnossa, lähdetään tekemään konversio-optimointia. Tämä tarkoittaa sitä, että tutkitaan ja kokeillaan, millaisin toimin asiakkaan kulkua sivustolla voitaisiin helpottaa mahdollisimman paljon, jotta konversiomäärät kääntyisivät kasvuun. Varsinkin verkkokaupoille tämän on tärkeää.

Asiakaslähtöisyys ytimessä

Verkkosivuilla on tärkeää, että asiakas ymmärtää heti niille tullessaan, mistä sivulla on kyse ja mihin hänen pitää klikata löytääkseen tarvitsemansa, oli se sitten tuote-esittely, tilauslomake tai uutinen.

Asiakaslähtöisyyden maksimoinnissa kannattaa kysyä apua asiantuntijoilta ja ennen kaikkea asiakkailta itseltään. Ulkopuoliset silmät näkevät verkkosivunne eri tavalla kuin te itse ja voivat osoittaa niiden heikot kohdat. Tähän vaiheeseen kannattaakin panostaa. Samoin verkkosivujen kävijädatan analyysiin, jotta todelliset pullonkaulat selviäisivät.

Konvertoituminen on tehtävä kaikin tavoin mahdollisimman helpoksi asiakkaalle, siksi CTA-painiketta (toimintokutsu, kuten ”osta heti”) ei kannata piilottaa paljon tekstiä sisältävän tuotesivun alalaitaan. Kaikki eivät kuitenkaan kelaa sivua loppuun asti, vaan ovat valmiita ostamaan/tilaamaan/ottamaan yhteyttä heti sivulle tullessaan. Jos etenemismahdollisuuksia joutuu etsimään, on peli menetetty.

Konversio-optimointi käytännössä

Käytännössä verkkosivujen konversio-optimointi on sitä, että testataan erilaisten toimenpiteiden vaikutusta verkkosivukävijöiden käyttäytymiseen. Kun sivuston kipupisteet on tutkittu, mietitään, miten niiden heikkoudet voitaisiin muuntaa vahvuuksiksi ja lähdetään kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Voidaan siis esim. muokata otsikoita ja kuvaustekstejä, siirtää toimintokutsupainikkeita näkyvämmälle paikalle, lisätä niiden määrää, muuttaa väriä, kokoa jne. Myös tarpeeksi yksinkertaiset lomakkeet ja tilausmahdollisuudet ovat hiottavia asioita, samoin sivuston tekninen toimivuus.

Tärkeää on pitää kirjaa optimoitavista asioista ja testauksen tuloksista. Yleisön käyttäytyminen voi toki vuosien saatossa muuttua, mutta samoja asioita ei välttämättä kannata testata, jos jokin ratkaisu on jo aiemmin osoittautunut huonoksi.

Jos kävijöitä on satoja ja tuhansia päivässä, käy testaus verkkosivujen A/B-testaukseen tehdyillä työkaluilla, kuten Google Optimizella. Pienemmillä sivustoilla, joihin suurin osa suomalaissivustoista kuuluu, testausta voidaan tehdä manuaalisesti. Sivustolle tehdään siis muutos tai muutoksia ja seurataan, miten ne vaikuttavat konversioprosenttiin ja muutenkin yleisön käyttäytymiseen sivustolla.

Mitä enemmän kävijöitä ja konversioita, sitä nopeammin testin tulokset nähdään. Jos huomataan, että tehty muutos ei ollut toimiva, voidaan palata edelliseen versioon, toimiva muutos puolestaan jätetään voimaan. Seuraavaksi voidaankin testata muita ratkaisuja ongelmaan.

Älä unohda optimointia jatkossakaan

Konversio-optimointi voidaan toteuttaa projektina, mutta sitä ei kannata unohtaa muinakaan aikoina. Verkkosivujen ja muiden markkinointikanavien toimivuuden seuranta ja jatkuva parantaminen tulosten perusteella ovat tärkeä osa menestyksellistä liiketoimintaa.

Kupli suunnittelee ja toteuttaa markkinointia siten, että saavutatte tavoitteenne. Tutustu verkkosivupalveluihimme ja ota yhteyttä!

 

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: