Konversioseuranta – mitä se tarkoittaa?

Teetkö hakusanamainontaa, mutta et tiedä, kuinka moni klikkauksista tuottaa kannaltasi merkittävää tulosta? Silloin sinun kannattaa ottaa käyttöösi konversioseuranta. Tässä kirjoituksessa kerromme tarkemmin, miten se tapahtuu. Mikäli konversio on sinulle täysin vieras käsite, kannattaa tutustua aikaisempaan kirjoitukseemme aiheesta. Lue myös artikkelimme konversion tarpeellisimmista termeistä.

Mainonnan tuottamia tuloksia voidaan seurata helposti asettamalla konversioseuranta. Google-mainonnassa konversioseurannalla nähdään, kuinka tehokkaasti maksetun mainoksen klikkaus johtaa haluttuihin toimintoihin sivuillasi. Samalla voidaan seurata, mitkä kampanjat, mainosryhmät, mainokset ja avainsanat tuottavat eniten tulosta ja mitkä vaativat korjaustoimenpiteitä tai voidaan jättää pois tuloksettomina.

Konversioseurannan aloittamiseksi on tärkeää miettiä toimintasi kannalta olennaisimmat tapahtumat. Jos mainoksien tavoitteena on luoda liidejä, konversiota voivat olla esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähettäminen tai sähköpostiosoitteen klikkaaminen. Konversioseurannan luomisen yhteydessä konversiolle voidaan asettaa myös euromääräinen arvo.

Miten konversioseuranta otetaan käyttöön?

Googlen konversioseurannan käytön voit aloittaa luomalla konversiotapahtuman Google Ads -tililläsi. Verkkosivustolla tapahtuvien toimintojen seuraamiseksi sinulla tulee olla mahdollisuus lisätä konversioseurantakoodi eli tagi sivustollesi.  Jos sivustollesi on tarkoitus tehdä useampia konversionseurantatageja, suosittelemme harkitsemaan Google Tag Managerin käyttöä. Nopeiten saat konversioseurannan käyttöösi ottamalla yhteyttä verkkovastaavaasi.

Mikäli tarvitset apua Google-mainonnassa ja konversioseurannan asettamisessa, ota rohkeasti yhteyttä – me Kuplilla autamme mielellämme! PuheKuplilla-blogiin on myös tulossa myöhemmin oma kirjoituksensa Tag Managerin käytöstä.

Sanna Pyylampi

Sanna Pyylampi
Marketing Intern
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelun harjoittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: