Kriisin keskellä tuputtaminen ei toimi

Koronakriisi on vaikuttanut yritysten liiketoimintaan nopeasti. Tavanomainen markkinointi voi tuntua juuri nyt tuputtamiselta ja haitata brändiä, joten myös myynnin ja markkinoinnin on muututtava tilanteen mukana.

Tarjotaan ratkaisuja ongelmiin

Harrastan itse tanssia ja käyn kuntosalilla. Harrastuspaikat ovatkin kiinni mentyään tarjonneet ihailtavan nopealla tahdilla korvaavia tuotteita, kuten verkkotunteja. Samaa kekseliäisyyttä on ollut havaittavissa monelta muultakin taholta, kun palveluita on muutettu digitaalisiksi.

Markkinoinnin saralla on jo pitkään toitotettu asiakaslähtöisyyden tärkeyttä. Emme siis tyrkytä omaa tarjontaamme asiakkaalle, vaan tarjoamme ratkaisua hänen ongelmaansa. Sama ajattelutapa on nähtävillä palveluiden tuotannossa nyt. Juuri tähän hetkeen suunnitelluille palveluille ja tuotteille on kysyntää ja ne voivat nostaa pieniäkin brändejä pinnalle nopeasti.

Digitaaliset tuotteet kannattaa luonnollisesti nostaa esille digitaalisissa kanavissa, joissa kohderyhmät viettävät nyt aikaa tavallistakin enemmän.

Markkinointi kriisin aikana

Muidenkaan brändien ja tuotteiden markkinointia ei voi unohtaa, sillä näkyvyys ja muistettavuus ovat brändien elinehto. Juuri nyt on kuitenkin mietittävä, miten markkinointia tehdään ja mitä markkinoidaan.

Esimerkiksi tapahtuman- ja matkanjärjestäjät, joiden liiketoimintaan poikkeuslaki on vaikuttanut erittäin suoraan, joutuvat miettimään koko toimintansa uusiksi. Vaikka matkat ja tapahtumat voivat toteutua poikkeustilanteen jälkeen, olisi niiden myyminen tavallisen kaavan mukaan juuri nyt hieman mautonta. Sama koskee monia muita tuotteita ja palveluita, joiden markkinoinnissa ajattelematon toiminta voi jättää ikävät jäljet brändin imagoon.

Brändin kannattaakin keskittyä puhuttelemaan yleisöään oikein ja tilanteeseen sopivalla tavalla. Tämä ei kuitenkaan saa olla pelkkää sananhelinää, vaan brändin on osoitettava, että se toimii kyseiseen hetkeen sopivalla tavalla myös käytännössä.

Suunnitelmat uusiksi

Viruksen leviämisen estämiseksi tehtävät toimenpiteet ovat vaikuttaneet jo nyt paljon markkinointiosastojen ja -toimistojen tekemiseen. Suunnitelmallisesta, strategisesta markkinoinnista on siirrytty ainakin osittain toimimaan tilanteen mukaan. Markkinoinnin sisältöjä on sekä muokattu että luotu kokonaan uusia.

Meillä Kuplilla korostetaan aina markkinoinnin suunnitelmallisuuden tärkeyttä, mutta samalla korostetaan myös sitä, että suunnitelmissa on oltava tilaa muutoksille.

Markkinoinnin suunnittelu ei koskaan mene hukkaan! Jos ja kun kevään suunnitelmat menivät nyt osittain uusiksi, voidaan toteuttamatta jääneet toimenpiteet ja ideat nostaa esille myöhemmin uuteen tilanteeseen muokattuna.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä, tutustu meihin tarkemmin.

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: