Kuinka rikastuttaa digitaalista markkinointia?

Kesä ohi, syksy tuli. Takaisin (etä)toimistolla ja markkinoinnin suunnittelun sekä toteutuksien parissa. Tuntuuko kuitenkin, että jokin toteutuksista puuttuu? Miten jatkuvasti kehittyä markkinoinnin saralla ja tukea myyntiä, eikä vain tehdä samoja asioita kuin viime syksynä?

Me Kuplilla halusimmekin vinkata, miten saada pientä kipinää mukaan toteutuksiin. Välillä on hyvä aloittaa ns. perusasioista.

AIDA-malli – tee tuntemattomista asiakkaitasi

AIDA-malli on vain yksi monista markkinoinnin suunnittelun malleista, joka kuvaa neljä erilaista vaihetta, jotka esim. ostaja käy ennen ostopäätöksen tekoa. AIDA-mallin mukaisesti näitä vaihteita kuvataan olevan:
Attention – tietoisuus
Interest – kiinnostus
Desire – halu
Action – toiminta

Tämän tiedostaessa, voidaan näitä vaiheita pitää pieninä ohjenuorina organisaation markkinoinnin suunnittelussa, kun halutaan hyödyntää tietoja ja tunteita esim. potentiaalisten asiakkaiden ohjaamisessa kohti ostopäätöksiä.

Käytännössä voit siis peilata markkinoinnin toimia AIDA-malliin ytimekkäästi:
1. Herätä huomiota – tuo mieleenpainuvalla tavalla esiin mikä tai mitä tarjoama on

2. Luo kiinnostusta – vahvista mielikuvia ja tunteita, jotka luovat vastaanottajalle positiivista kuvaa tarjoamasta. Muista kuitenkin villien ideoiden saralla, että kiinnostavan sisällön on oltava myös vakuuttavaa.

3. Vahvista haluamista – muuta vastaanottajan mielikuvat pitämisestä tahdoksi. Usein tämän muutoksen taustalla on luottamus. Varmista siis, että tarjolla on paljon erilaista sisältöä, jotta potentiaalinen asiakas voi olla vuorovaikutuksessa brändisi kanssa.

4. Kehota toimintaan – ytimekkäästi, kehota asiakasta toimimaan.

Tehokas markkinointi ajaa toimintaan

Tehokas markkinointi saa vastaanottajalleen aikaan tunteen ja tilan, joka motivoi toimimaan heti. Yksi hyvin yleisesti käytetty menetelmä tämän tavoittamiseksi on esim. tarjoaman rajoittaminen (kuten edullisempi hinta tietyn ajan tai ilmainen toimitus). Hyvin suunniteltuna ja erottuvana AIDA-mallin eri vaiheissa vastaanottajat, jotka oppivat brändistä, kehittävät erilaisia tunteita tai tunteita tarjoamaa kohti, mikä lopuksi ohjaa heidät toimimaan (esim. yhteydenotto tai ostopäätös).

Viimeisten kahden viikon aikana Kuplilla on aloitettu kolme täysin erilaisten toimijoiden uutta markkinoinnin suunnittelun projektia kohti erilaisia tavoitteita. Kiinnostaisiko teitäkin yhteistyö kanssamme? Tutustu strategisen markkinoinnin palveluihimme ja ota yhteyttä!

Henna Viertoma
Projektipäällikkö
henna.viertoma@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: