Rahan tuhlaaminen on äärimmäisen helppoa – myös markkinointiin. Tuhlaamisen muotoja on paljon, mutta nostan tässä kirjoituksessa esiin muutamia esimerkkejä, joihin törmäämme hyvinkin usein. Näiden kipukohtien välttämiseen myös erityisesti paneudumme, kun aloitamme yhteistyötä uusien asiakkaiden kanssa.

Kampanja sinne ja toinen tänne – ilman suunnitelmallisuutta ja kokonaisnäkemystä

Poukkoileva taktiikka on yksi todella käytetty rahan tuhlauksen muoto. Kokeillaan tehdä yksi kampanja sinne ja toinen tänne ilman selkeää suunnitelmaa ja ajatusta. Näin myös saadaan nopeasti todettua, että kanavat ”eivät toimi”, koska tuloksia ei tullut ja kauppa ei käynyt heti ensimmäisen kampanjan jälkeen. Suunnitelmallinen testaus ja kokeilut sen sijaan johtavat tuloksiin ja niiden kautta löydetään asiat, jotka toimivat ja joita kannattaa hyödyntää markkinoinnin tekemisessä.

Suunnitelmallisuus ylipäätään ja markkinoinnin kokonaisuuden näkemys ovat onnistuneen markkinoinnin lähtökohtia. Tätä kokonaisuutta ja suunnitelmaa hyödynnetään jokaisen markkinointiteon pohjana ja näin syntyy tuloksia.

Tee markkinointia ilman selkeää kohderyhmää

Markkinoinnin tekeminen ilman selkeää kohderyhmää on haastavaa erityisesti, jos budjetti on tiukassa. Digitaalisissa kanavissa kohderyhmän testaus on helppoa ja sitä on mahdollista myös muuttaa joustavasti. Suosittelen tutustumaan ostajapersooniin, jotka konkretisoivat kohderyhmän ja joita ajattelemalla pystytään heti tuottamaan kiinnostavaa ja monipuolisempaa sisältöä, sekä kohdennettua kampanjoita selkeämmin tietyille kohderyhmille.

Käytä kanavaa puolihuolimattomasti

Yksittäisistä kanavista Google on erinomainen esimerkki siitä, kuinka on mahdollista saada näennäisesti hyviäkin tuloksia eli näyttökertoja ja klikkauksia niin, että tekemisessä ei lopulta ole mitään järkeä. Parhaimmillaan olen nähnyt kampanjoita, joissa avainsana on Suomi, vaikka se ei liittynyt millään tavalla yrityksen toimintaan – näin siis mainokset näkyivät aina, kun joku henkilö haki Googlesta haulla Suomi ja rahaa valui hukkaan suuria summia. Sama pätee toki sosiaalisen median kanaviin, jos kohdennuksia ei ole tehty huolella, valuvat rahat helposti hukkaan.

Näe kokonaisuus, tunne kohderyhmäsi ja hyödynnä oikeita kanavia huolella. Rakenna markkinointia pitkäjänteisesti sopivan kumppanin kanssa. Näin syntyy myös tuloksia etkä tuhlaa rahaa turhuuksiin.

Ota meihin yhteyttä, jos haluat aloittaa suunnitelmallisen markkinoinnin, jossa käytetään rahaa asioihin, jotka tuottavat tulosta.

 

Mari Orpana

Mari Orpana
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: