Kun motivaatio ei riitä

Vierailimme tiistaina 8.5.2018 Yritystä Stadiin -tapahtumassa Helsingissä Royal at Crowne Plazassa ja kuuntelimme Ria Parppein puhuttelevan esityksen siitä, kuinka motivaatio kannattaa unohtaa ja keskittyminen ohjata toimenpanoon.

”Muistan, kuinka tammikuussa lehdet pullistelivat juttuja laihduttamisesta ja elämäntapamuutoksesta – uuden vuoden lupaukset painonpudotuksesta oli monilla täytäntöönpanoa vaille valmiit – motivaatio oli korkealla. Tammikuun ensimmäiset viikot salilla oli tungosta. Parin viikon jälkeen ensimmäisten motivaatio katosi. Kului muutama viikko ja porukka hupeni. Maaliskuussa jäljellä oli enää tuttuja.”

Tällä esimerkillä Ria Parppei avasi motivaatiota ja sitä, mitä tapahtuu, kun motivaatio loppuu. Huikeakin motivaatiopuuska laantuu, kun alkaa tulla ad hoc -tilanteita, keskeytyksiä, uusia mielenkiintoisia asioita ja kaiken huipuksi vielä kiire. Motivaatioon ei siis kannata keskittyä liikaa työelämässä tai muuallakaan, jos tavoitteena on saada aikaan jotain.

Motivaation sijaan keskity toimeenpanoon

”Pelkkä motivaatio ei riitä tulosten tai tavoitteiden saavuttamiseen, vaan tarvitaan myös toimeenpanon taitoa”, Parppei totesi.

Tehokkaan toimeenpanon ja tulosten saavuttamisen ainekset ovat tavoitteen hallinta, itseluottamus ja toimeenpanon taito. Nämä kaikki osat sisältävät myös alaosia, esimerkiksi toimeenpanon taitoon liittyy vahvasti työvire eli toimintaa ylläpitävät prosessit ja fokus eli toimintaa suuntaavat prosessit.

”Tämän päivän ongelmana ei ole ihmisten innostaminen tai motivointi. Olennaista on toimeenpanon taito, eli se miten onnistumme pitämään työvireen yllä ja suuntaamaan sen tavoitteen saavuttamisen kannalta oikein.”

Mielestäni esitys oli todella inspiroiva ja antoi uutta näkökulmaa niin motivaatioon kuin tavoitteiden asettamisen tärkeyteen sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Erityisesti se, että tavoitteita kannattaa asettaa, mutta myös, että niiden saavuttaminen vaatii paljon panostuksia ja järjestelmällistä työtä. Mutta, kun nämä tekee, oikeastaan kaikki on mahdollista.

Aihe puhutteli ainakin itseäni niin paljon, että hankin varmasti kesälukemistoon Parppein tuoreen kirjan ”Tee, toimi, saa aikaan. Kehitä ja johda toimeenpanoa”.


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882


Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:

 

By |2018-05-15T14:12:55+00:0015.05.2018|Tapahtumat|

Leave A Comment