Moni tuskin yksityishenkilönä esimerkiksi WhatsAppissa keskustellessaan välittää siitä, onko pisteet, pilkut ja yhdysviivat paikoillaan – allekirjoittanut ei ainakaan. Sosiaalinen media ja Internet yleisesti mielletään muutenkin valtamediaa rennommaksi, mutta myös sosiaalisessa mediassa on syytä kiinnittää huomiota kielioppiin – ainakin yrityksen nimissä sisältöjä tehtäessä.

Toistuvat kielioppivirheet luovat ammattitaidotonta kuvaa yrityksestä

Inhimillisiä virheitä toki käy kaikille, mutta vilisevät ja toistuvat kielioppivirheet voivat luoda ammattitaidottoman ja hutiloivan kuvan yrityksestä. Jos yritys ei viitsi tarkistaa edes tekstejään, onko kaikki muukin toiminta yhtä hutiloivaa?

Jos ei oteta mukaan aivan perustason yhdyssanavirheitä, on Kupli huomannut erityisesti yhden tietyn kielioppivirheen toistuvan yhä useamman ja useamman yrityksen tekstisisällöissä, erityisesti verkkokaupoissa. Tässä postauksessa nostan esiin tämän erittäin usein toistuvan virheen: sanaliitto-yhdyssanojen osaamattomuus. Tavoitteena on, että tämän tekstin lukemisen jälkeen et enää koskaan tee tätä virhettä – etkä anna kenenkään muunkaan tehdä yrityksesi nimissä.

Ei Kupli Academy verkkokurssi, vaan Kupli Academy -verkkokurssi!

  1. Slim fit farkut
  2. Michael Kors laukku
  3. Kupli Academy verkkokurssi

Mikä ylläolevia yhdyssanoja yhdistää? Yhdysviivan unohtaminen.

Kun yhdyssanan alkuosa on erillisten sanojen liitto (eli sanaliitto, jossa on välilyöntejä, eli esimerkiksi sanapari Kupli Academy), tulee sen perään välilyönti ja sen jälkeen yhdysmerkki.

Oikeat kirjoitusasut ovat siis seuraavat:

  1. Kupli Academy -verkkokurssi
  2. Michael Kors -laukku
  3. Slim fit -farkut

Mistä virhe johtuu?

Virhe johtuu usein siitä, että englannissa ei käytetä tällaisissa tapauksissa yhdysviivoja, jolloin ne herkästi voivat unohtua myös suomennoksista. Yleinen virhe on siis kirjoittaa tyylillä ”slim fit farkut”, kun oikeasti pitäisi kirjoittaa ”slim fit -farkut”. Koska tämä kirjoitetaan englanniksi ”slim fit jeans”, moni unohtaa sen, että suomeksi kirjoittaessa yhdysviiva tarvitaan.

Oikoluku, oikoluku ja oikoluku

Suomen kielioppi on niin laaja-alainen aihe, että sitä on mahdotonta yhteen blogipostaukseen sisällyttää, joten keskityin yhteen yleiseen virheeseen.

Somessa, verkkokaupoissa ja kaikessa digitaalisessa markkinoinnissa kannattaa kiinnittää huomiota kielioppiin, jotta ammattimainen ja huoliteltu kuva säilyy. Kaikki kirjoitukset kannattaa luetuttaa ainakin kollegoilla, jotta näkee mikäli seassa on tympeitä pilkku- tai kirjoitusvirheitä.

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: