Kupli valitsi 100-vuotiaan Suomen kunniaksi historiamme parhaat mainokset!

Suomalaista mainonnan ja markkinoinnin historiaa ja perinteitä kunnioittaen markkinointitoimisto Kupli onnittelee pian satavuotista Suomea. Juhlavuoden kunniaksi julkaisemme Suomessa vaikuttaneita onnistuneita mainoksia ja markkinointia vuosikymmenittäin.

Virittäydy historiallisiin tunnelmiin ja kurkista kanssamme Suomen ensimmäiselle itsenäiselle vuosikymmenelle 1920-luvulle.

Mitä mieleesi juolahtaa, kun sanon Sisu? Suomalainen Sisu.

Sisu-pastilli lanseerattiin markkinoille jo 1920-luvulla ja ajoitus oli täydellinen, sillä siitä tuli heti menestystuote. Aikakautta leimasi iloisuus ja uudistumisen vaihe, joten ylellisten makeistuotteiden myynti kannatti. Niin kuin monen muunkin hittituotteen tarina alkaa kellarista, niin alkaa myös Sisun.

Onnistunut tuotesuunnittelu

Menestykseen tarvitaan monesti hyvä tuote, mutta myös ulkonäöllä ja tuotteeseen liittyvillä mielikuvilla on oma paikkansa menestyksen polulla. Kuluttajat haluavat tuotteen, joka toimii käyttötarkoituksessaan, näyttää kiehtovalle ja on näppärästi paketoitu. Niinpä Sisu vastasi täydellisesti ostajiensa tarpeeseen. Miellyttävä salmiakin maku leviää nautiskelijan kielelle arabikumista valmistetusta pastillista, joka on pakattu kätevään pieneen rasiaan.

Ehkä kaikista tärkein Sisu-pastillin piirteistä on ollut sen nimi. Sisu kuvasti nuoren itsenäisen valtion ja sen kansalaisten sisua ja nykypäivänä Sisu-pastilliin liitetäänkin vahvasti suomalaisen sisun voima. Tämä suosio kansakunnan kielellä lienee saavutettu mainosten ja markkinoinnin avulla, mutta onnistuneesti. Sisu-pastillia on sen historiansa aikana käytetty kuvastamaan suomalaista vahvuutta ja mielen voimaa.

Tehokas mainos

Sisun pakkaus ja logo on säilynyt tähän päivään asti melko samanlaisena kuin se julkaisemisvuonnaan 1928 oli. Vanha mainos, jolla pastilli on aikanaan lanseerattu markkinoille, on huomiota herättävä. Mainoksen värimaailma on kauniin sinivalkoinen ja kultafiguurit tuovat kuvaan ainutlaatuista tunnelmaa. Sisu-pastillin punainen aski kerää helposti katsojan huomion ja toimii näin mainoksen keskipisteenä. Askista löytyy mainiosti myös Made in Finland -teksti. Nykypäivänä saattaa kuulostaa hauskalta, että mainoksen pastilleja kutsutaan rintatableteiksi, vaikka mainostettiinhan niitä nimenomaan hengityksen raikastajina ja yskänpastilleina.

Kupli valitsi Sisu-mainoksen 1920-luvun edustajaksi siksi, että koimme tuotteen ja sen menestystarinan tärkeäksi osaksi Suomessa vaikuttaneiden mainosten historiassa. Mainoksessa näkyy selvästi aikakaudelle tärkeät värit ja tuote, joka löi itsensä läpi onnistuneen tuotekehityksen seurauksena.

Tiesitkö tätä?
1920-luvulla otettiin käyttöön reklaami-sanan vastineeksi suomenkielinen sana mainos.

Kymmenen vertaansa vailla olevaa kertomusta markkinoinnin historiasta löydät kootusti yhdeltä sivulta: Suomalaisen mainonnan 100-vuotias historia.

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: