Kuplilaisten haastattelut: Tiia tekee digimarkkinointia monipuolisesti

Joulukuussa tuli vuosi täyteen Kuplilla, jihuu! Nyt on hyvä kertoa vähän laajemmin siitä, kuka olen ja mitä täällä teen.

Olen tullut digimarkkinoinnin pariin monen mutkan kautta. Alun perin opiskelin kääntämistä ja tulkkausta, opintoihin kuului myös paljon suomen kielen ja viestinnän opintoja. Kieli-ihmisenä päädyin mukaan kansainvälisten kulttuuritapahtumien tuotantoihin, järjestöjen kv-hankkeita koordinoimaan ja käväisin myös muutaman vuoden valtion palveluksessa Moskovassa. Aloin tehdä yhä enemmän viestinnän tehtäviä esimerkiksi tiedottajana.

Miten päädyin Kuplille?

Kulttuuri- ja järjestöalalla työt olivat hyvin pätkittäisiä, tarjolla oli lähinnä sijaisuuksia, osa-aikaisuuksia ja lyhyitä projekteja. Paljon tapahtumien markkinointiviestintää tehneenä uskaltauduin laittamaan hakemuksen Digital Excellence Academyyn (DEA) eli digimarkkinoinnin rekrytointikoulutukseen. Sitä kautta sitten päädyin Kuplille.

Nykyään teen paljon markkinoinnin suunnittelua, somea (sekä orgaaniset päivitykset että mainokset) ja tekstintuotantoa verkkosivuille ja blogeihin. Näitä tein paljon aiemmissakin työpaikoissa sekä vapaaehtoistöinä, mutta DEA-koulutus ja harjoittelu antoivat paljon lisätietoa digimarkkinoinnin työkaluista ja niiden sovellusmahdollisuuksista. Tietenkin käyttöön on tullut myös aivan uusia kanavia. Lisäksi vaikkapa markkinointistrategian tekeminen on aivan eri asia, kuin pelkän somen sisältösuunnitelman laatiminen.

Eri asiakkaille sisältöjä kirjoittaessa on usein joutunut venymään hyvin pitkälle. En kuitenkaan tiedä asiakkaiden toimialasta välttämättä kovinkaan paljon, mutta tekstien pitäisi olla asiantuntijatasoisia. Hyvällä taustatyöllä on selvitty ja aina on voinut kysyä neuvoa asiasta paremmin tietäviltä. Tiedonhakutaidot ovat tässä työssä tärkeät.

Mikä inspiroi työssä?

Tänä syksynä olemme lanseeranneet asiakkaan uutta tuotetta. Markkinointistrategia ja –suunnitelma sekä sisältösuunnitelma lanseerauskampanjalle laadittiin jo hyvissä ajoin, kampanja alkoi tietenkin uusien verkkosivujen julkaisulla. Minun tehtävänäni on ollut tuottaa verkkosivujen sisältöjä, suunnitella sekä toteuttaa markkinointi somekanavissa ja yhdessä Sannan kanssa olemme tehneet Google-mainontaa. On ollut hienoa huomata, miten verkkosivuliikenne on lähtenyt kasvuun ja konversioitakin on saatu aikaiseksi. Varsinainen myynti jää asiakkaan itsensä hoidettavaksi, mutta meidän rakentamamme ostosuppilon alkupää näyttäisi toimivan tehokkaasti.

Hienoja onnistumisen hetkiä ovat myös ne, kun asiakas kehuu itsellesi aivan vieraasta aiheesta kirjoittamaasi tekstiä.

Kuplilla olen viihtynyt. Meillä on toistaiseksi pieni toimisto, joten olen päässyt tekemään digimarkkinointia hyvin monipuolisesti. Työkaverit ja asiakkaat ovat mukavia ja aina valmiita auttamaan, jos itsellä menee sormi suuhun uuden asian kanssa. Asiakkaita pyritään aidosti auttamaan heidän tavoitteidensa saavuttamisessa.

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: