Minkä kuvan sitä laittaisi blogitekstiin? Entä somepäivitykseen? Kun tuntuu siltä, että on epäselvää minkä tyylisiä kuvia yrityksen kannattaisi käyttää viestinnässä, kannattaa lähteä miettimään, pitäisikö yritykselle luoda kuvakonsepti.

Mikä kuvakonsepti on?

Kuvakonsepti auttaa yritystä viestimään kuvilla yhtenäisesti ja ammattimaisesti. Se määrittää minkä tyylisiä kuvia yrityksen olisi hyvä käyttää, jotta tyyli pysyisi yhtenäisenä ja tunnistettavana. Näin kuvakonsepti on kiinteä osa yrityksen brändin luomista ja rakentamista.

Mitä kuvakonseptin määrittely pitää sisällään?

Kuten kaikessa markkinoinnissa on tärkeää ensin miettiä liiketoimintaa ja tavoitteita. Mikä on kuvien tarkoitus ja mitä kuvilla halutaan viestiä? Tältä pohjalta lähdetään miettimään yleensä 3-5 ydinviestiä, joita kuvat välittävät. Tämmöisiä ydinviestejä voivat olla esimerkiksi helposti lähestyttävyys tai asiantuntijuus ja tämä määrittää vahvasti pohjan sille minkä tyylisiä kuvia yrityksen viestinnässä lähdetään käyttämään.

Ydinviestien jälkeen tarkennetaan kuva-aiheiden kategoriat ja määritellään ne tarkemmin. Kategoriat auttavat miettimään konkreettisemmin minkälaisia kuvia yrityksen viestinnässä käytetään.

Kun ydinviestit ja kategoriat on määritelty, ollaan kuvakonseptin rakentamisessa jo hyvin pitkällä. Tämän jälkeen voidaan katsoa vielä, jos on tarvetta erilaisille erottuville elementeille, joita kuvissa käytetään, esimerkiksi filttereille tai muille elementeille.

Lopuksi määritellään vielä muistilista kuvaajalle, eli ohjeistus siitä mitä on hyvä pitää mielessä, kun yritykselle kuvataan uusia valokuvia.

Kuvakonsepti luo brändiä ja auttaa arjessa

Kuvakonseptin tarkoitus on siis yhtenäistää yrityksen kuvamaailma niin, että sen viestinnässä käytetään tietyntyylisiä kuvia – tämä auttaa brändin rakentamisessa ja luo yhtenäisen kuvan yrityksen toiminnasta. Kuvakonsepti auttaa myös arjen tiimellyksessä, ja sen avulla on helpompi valita sopivat kuvat niin verkkosivuille kuin someenkin.

Tarvitseeko yrityksenne kuvakonseptin? Me Kuplilla luomme teille mielellämme sellaisen. Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää!

 

Mari Orpana


Mari Orpana

Tarvitseeko teidän yrityksenne kuvakonseptin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: