Kuvien merkitys verkkosivuilla (omia vai kuvapankista?)

Kuvien merkitys verkkosivuilla on todella suuri. Verkkosivujen visuaalinen ilme luo kuvaa yrityksestä ja erityisesti kuvien valinta on visuaalisen ilmeen ja sivuston ulkoasun kannalta keskeisessä osassa. Kuvat onkin syytä valita tarkkaan, mutta kannattaako käyttää itse otettuja kuvia vai pitäisikö hyödyntää kuvapankkikuvia?

Omien kuvien käytöllä persoonallisuutta

Omien kuvien käytössä on todella paljon hyviä puolia. Ne ovat persoonallisia ja luovat juuri sinun yrityksesi näköistä ilmettä. Kenelläkään ei varmasti ole käytössä samoja kuvia ja hyvät kuvat huomataan.

Erityisesti verkkokaupoissa kuvien olisi hyvä olla priimaa, sillä ne vaikuttavat suoraan ostopäätökseen. Kun ei ole mahdollista päästä näkemään ja kokeilemaan tuotetta, ainoa vaihtoehto on katsoa kuvia ja yrittää niiden perusteella hahmottaa, sopisiko tämä tuote kotiini, päälleni tai ylipäänsä minulle.

Toisinaan kuvat kuitenkin luovat haasteita, erityisesti silloin, kun niiden laatuun ei ole kiinnitetty huomiota. Kuvien tulisi olla teräviä, kuvakulman suotuisa, valotus pitäisi osua nappiin ja kuvan asettelunkin pitäisi onnistua niin, että pääasia nousee siitä esiin. Jokainen kuva kertoo tarinaa ja jokaisella kuvalla on merkitys.

Voi kuitenkin käydä niin, että vaikka kuinka yrittäisi itse napata sopivia kuvia, ne eivät vain toimi siihen tarkoitukseen mihin olisi itse toivonut niiden toimivan. Silloin nopea ratkaisu on joko kääntyä ammattilaisen puoleen tai miettiä, voisiko kuvapankeista löytyä omille sivuille sopivia kuvia.

Kuvapankeista löytöjä

Kuvapankeissa on paljon valinnan varaa, ja niitä on maksullisia ja ilmaisia. Usein myös ilmaisten kuvapankkien kuvat ovat hyvin laadukkaita ja niistä voi löytää helmiä, kunhan vain jaksaa nähdä vaivaa kuvien selaamiseen ja etsimiseen. Ilmaisia kuvapankkikuvia käyttäessä pitää kuitenkin varautua (erityisesti suosittujen ilmaisten kuvapankkien kohdalla), että kuva saattaa tulla vastaan toisella ja kolmannellakin muulla sivustolla.

Tässä muutama vinkki ilmaisiin kuvapankkeihin:

Myös välimuotoratkaisuilla voi päästä hyvin eteenpäin

Sinun ei tarvitse myöskään päätyä joko tai ratkaisuun, vaan voit välillä käyttää omia ja välillä kuvapankista lainattuja kuvia. Tärkeintä on miettiä, että ne jollain tavalla heijastavat yrityksesi brändiä ja fiilistä – ja sopivat tietysti verkkosivuille.

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin? Ota yhteyttä!
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: