Laatupisteet – kuinka saada täyden kympin mainos?

Googlen hakusanamainonnassa laatupisteiden seuraaminen on tärkeää, sillä korkeat pisteet voivat parantaa mainosten sijaintia sekä laskea avainsanojen hintoja. Mitä osuvampia kampanjoissa käytetyt mainokset ja aloitussivut ovat, sitä todennäköisemmin avainsanoillasi on korkeat laatupisteet. Kerromme tässä kirjoituksessa, mistä laatupisteet muodostuvat ja vinkit niiden parantamiseen.

Mistä laatupisteet muodostuvat?

Laatupisteet muodostuvat kolmesta osatekijästä: odotettu klikkausprosentti, mainoksen osuvuus ja aloitussivun käyttökokemus. Osatekijöiden perusteella jokaiselle avainsanalle määrittyy laatupisteet asteikolla 1–10.

Odotettu klikkausprosentti kertoo, kuinka todennäköisesti mainosta klikataan, kun se näytetään tiettyä avainsanaa käytettäessä. Google Ads huomioi avainsanan aiemman toimivuuden arviossaan. Klikkausprosentin parantamiseksi kannattaa tarkistella mainostekstien houkuttelevuutta ja informatiivisuutta sekä miettiä mahdollisia toimintakehotuksia.

Mainoksen osuvuus kertoo, kuinka hyvin käytetty avainsana vastaa mainoksen viestiä. Avainsanat ja mainokset mainosryhmän sisällä kannattaa rajata aihepiirien osalta tarkasti, jotta arvio mainoksen osuvuudesta pysyy korkealla tasolla.

Aloitussivulla/laskeutumissivulla tarkoitetaan sivua, jolle henkilö päätyy mainosta klikattuaan. Mikäli aloitussivu ei vastaa sitä, mitä asiakas hakee tai mihin hän kuvittelee päätyvänsä, saattaa hän häipyä sivulta välittömästi, jolloin maksettu klikkaus on ollut täysin turha. Aloitussivun osuvuuden lisäksi mainostaessa kannattaa huomioida koko sivuston toimivuus, nopeus ja helppokäyttöisyys etenkin mobiilissa.

Laatupisteiden kehittäminen kannattaa

Laatupisteiden kolmea osatekijää kannattaa seurata, koska ne antavat vinkkejä siihen, mitä mainoksissa ja laskeutumissivuissa on syytä kehittää.

Voit tarkistaa omien avainsanojesi laatupisteet kampanjakohtaisesti Google Adsissa Avainsanat-alasivulla, kun viet hiiren Tila-sarakkeeseen avainsanan kohdalla. Osatekijöiden alla näkyy arvio niiden tilasta, joita ovat ”keskitasoa parempi”, ”keskiarvo” tai ”alle keskitason”.

Jos tilana on ”alle keskitason”, on tilanteesta riippuen mainokseen, avainsanaan tai laskeutumissivuun syytä tehdä korjauksia. ”Keskiarvo” ja ”keskitasoa parempi” -tilat ovat merkki siitä, että osatekijässä ei ole merkittäviä ongelmia muihin avainsanoihin verrattuna.

Voisimmeko auttaa yritystäsi Google-mainonnassaOta rohkeasti yhteyttä – me Kuplilla autamme mielellämme!

 

Sanna Pyylampi

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: