Ladattavat oppaat ovat sekä hyvä tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, kun asetatte latauksen ehdoksi yhteystietojen antamisen, että keino tuoda omaa asiantuntijuuttanne esille. Käymme tässä kirjoituksessa tarkemmin läpi, miten ja miksi oppaita kannattaa hyödyntää.

Neljä hyvää syytä luoda ladattava opas sivustolle

1) Ladattavat oppaat toimivat sisäänheittotuotteina

Ilmaiset ladattavat oppaat toimivat usein hyvänä houkuttimena, kun ihminen etsii tietoa Googlesta. Niiden avulla voit tavoittaa laajasti ihmisiä, jotka eivät muuten olisi tutustuneet yritykseesi tai palveluihisi.

2) Oman asiantuntijuuden esilletuonti

Laadukkaat oppaat palvelevat käyttäjää ja tuovat samalla omaa asiantuntijuuttasi esille. Moni saattaa kaivata akuutisti ratkaisua tiettyyn ongelmaan, jolloin odotukset opasta ladatessa saattavat olla korkealla. Muista siis huolehtia, että oppaan sisältö vastaa kuvausta. Älä unohda visuaalista puolta!

3) Oppaat sopivat kaikille yrityksille

Aiheiden ja lähestymiskulmien monipuolisuuden ansiosta oppaita voivat tehdä hyvin niin B2B- kuin B2C-yrityksetkin. Toteuttamistavan osalta kannattaa kuitenkin harkita, onko järkevää tehdä ladattava opas. Esimerkiksi robotti-imureita myyvä yritys hyötyy paremmin siitä, että valintaopas on sivustolla täytettävissä ja sen täyttämisen jälkeen asiakas saa suoraan ehdotuksia sopivista tuotteista. Sen sijaan vitamiineja myyvä yritys voi hyvinkin hyötyä ladattavasta oppaasta, jossa kerrotaan tarkemmin eri vitamiinien hyödyistä.

4) Lämpimien liidien keräys ja kontaktointi

Ladattavat oppaat ovat oiva tapa saada liidejä eli potentiaalisia asiakkaita. Ennen oppaiden tekoa on syytä pitää kirkkaana mielessä, mihin tarkoitukseen oppaita luodaan ja miten myynti saadaan kiinteästi liitettyä mukaan toimintaan. Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun henkilö on ladannut oppaan? Jos jäät odottelemaan yhteydenottoja tai myynnin kasvua, saatat joutua pettymään. Siksi oppaan lataajia kannattaa muistuttaa yrityksenne tai tuotteenne olemassaolosta esimerkiksi tarjoamalla myöhemmin lisävinkkejä, ohjaamalla ostosten pariin tai tiedustelemalla suoraan, olisiko aiheeseen liittyville palveluille tarvetta.

Muista nämä

  1. Latauslomake. Latauslomaketta luodessa kannattaa muistaa pitää lomake tiiviinä. Mieti, mitä tietoja oikeasti tarvitset ja pidä pakolliset tiedot minimissä. Esimerkiksi puhelinnumeron syöttäminen pakollisena saattaa karkottaa muuten potentiaalisia asiakkaita pois, jos todennäköisyytenä on, että hetken päästä saa jatkuvasti myyntipuheluita.
  2. Laadukkuus. Ladattavaan oppaaseen kannattaa myös suhtautua myyntiesitteenä. Panosta sisältöihin ja visuaaliseen ilmeeseen.
  3. Markkinointi. Jos olet käyttänyt latausoppaan luomiseen kallisarvoista aikaasi, muista myös markkinoida sitä riittävästi. Julkaisut tai mainonta sosiaalisessa mediassa sekä esimerkiksi hakusanamainonta ovat oivallisia tapoja saada lisää lataajia oppaalle.

 

Tarvitseeko yrityksenne tai yhdistyksenne ladattavaa opasta sivuilleen? Tiesithän, että meiltä saat sekä sisällöntuotannon että graafisen suunnittelun palvelut. Kysy lisää tai pyydä tarjous!

 

Sanna Pyylampi
Digital Marketing Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: