Verkkosivustot ovat yrityksille parhaimmillaan merkittävä liidien ja myynnin lähde. Vielä joitain vuosia sitten puhuttiin siitä, kuinka tärkeää ylipäätään on olla verkossa, jotta asiakkaat voivat löytää yrityksesi luokse. Tänä päivänä on jo täysi itsestäänselvyys, että yritys löytyy verkosta. Haasteena on se, miten hyvin juuri sinun yrityksesi löytyy etsiessä, erottuu kilpailijoista ja saa asiakkaan sitoutumaan ja ottamaan yhteyttä. Kun hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi ja verkkosivujen liidien hankinnan prosessit ovat kunnossa, löytävät asiakkaanne teidät itse, eikä myyntinne tarvitse erikseen etsiä jokaista liidiä.

Miten asiakkaat sivustolle löytävät?

Google on monilla ensimmäinen tiedonlähde, kun uutta hankintaa pohditaan ja kartoitetaan. Googlesta voit löytyä kahdella tavalla, orgaanisesta (ei maksetusta) sisällöstä ja maksetusta mainossisällöstä. Orgaanisen näkyvyyden ansainnan edellytyksenä on lähes aina hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimoinnilla parannetaan sitä, että sivustosi nousee relevanteissa yhteyksissä käyttäjälle. Kun tarjoat tuotetta ”kustomoidut kengät”, on tietenkin toivottavaa, että juuri sinun sivustosi näkyy ensimmäisen sivun hakutuloksissa, kun kävijä hakee kustomoituja kenkiä.

Hakukoneoptimointi vaatii sivustolla hyviä perustuksia ja säännöllistä pitkäjänteistä työtä. Mikäli hakukoneoptimointi kiinnostaa, voit lukea vaikkapa artikkelit Sivustouudistus ja hakukoneoptimointi – mitä tulee ottaa huomioon? ja Yoast SEO -lisäosa apuna WordPress-sivuston hakukoneoptimoinnissa.

Hakukonemarkkinointi tarkoittaa maksettuja mainossisältöjä hakutulosten yläreunassa. Näille paikoille pääsee Googlessa Google Ads -mainostuksella. Mainostaminen voi olla nopeampaa ja lyhyellä jaksolla tehokkaampaa verrattuna hakukoneoptimointiin. Mainoseuroilla voidaan saavuttaa ne aivan ensimmäiset ja tärkeät paikat käyttäjän hakiessa palveluasi. Lue Google Ads -mainonnasta lisää.

Kun käyttäjä on löytänyt sivustolle, miten saada käyttäjä etenemään yhteydenottoon asti?

Jotta kävijä saadaan kiinni myyntiputkeen ja muutettua liidiksi, on sivuston oltava tietenkin etsijälle relevantti. Myyvä sivusto koostuu runsaasta määrästä erilaisia muuttujia, mutta alla oleva neljän adjektiivin muistisääntö kantaa jo todella pitkälle.

Kun haluat, että sivusto toimii liidien hankinnassa, voit arvioida onko sivusto potentiaaliselle asiakkaalle hyödyllinen, käyttökelpoinen, miellyttävä ja saavutettavissa. On siis tärkeää tuntea oman kohderyhmän tarpeet, ja mukauttaa sivustoa toiminnallisuuksineen sellaiseksi, että käyttäjä muuttuu katoavasta datasta liidiksi.

Kun perusasiat on sivustolla kunnossa, voi miettiä, mitkä toiminnot tekevät kävijästä liidin. Onko esimerkiksi uutiskirjeelle liittyminen, oppaan lataus tai suora yhteydenotto toivottu liidi? Kun tavoiteltu liidi on määritelty, voi keskittyä liidien keräykseen. Yleisimpiä tapoja saada liidejä kiinni ovat erilaiset toimivat ja saavutettavat lomakkeet, puhelinnumerolinkit tai sähköpostilinkit. Jos liidi terminä on sinulle tuntematon, niin lue tämä artikkeli liideistä.

Koko yllä kuvatun prosessin voi työstää niin pitkälle, että liidit löytävät vaivatta yrityksenne ilman aktiivista työtä jokaisen liidin eteen.

Kuplin palveluvalikoimassa on koko mainonnan kaari sieltä tavoitettavuudesta verkkosivuston liidien hankintaan asti. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Milla Koskivirta

Milla Koskivirta

WordPress-osaaja

milla.koskivirta@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: