Ostosten tekeminen mobiilissa yleistyy jatkuvasti. Siinä, missä aiemmin suomalaisten kerrottiin tekevän ostoksiin liittyviä hakuja mobiilissa ja varsinaiset ostokset tietokoneella, tehdään ostoksia nyt yhä enemmän suoraan älypuhelimella. Mobiiliverkkokauppa on siis laitettava iskuun viimeistään nyt!

Tilastokeskus julkaisi joulukuussa mielenkiintoisia tilastoja* väestön tieto- ja viestintäteknologian käytöstä. Niiden mukaan Suomessa asuvista 25 % on joskus ostanut jotain internetistä matkapuhelimella. Neljännes koko väestöstä ei kuulosta paljolta, mutta kun ottaa huomioon, että 25–34-vuotiaista jo 50 % on tehnyt mobiiliostoksia, niin voidaan sanoa, että verkkokaupan mobiilikäytettävyyteen kannattaa satsata.

Tietoturvaongelmat harvinaisia

Älypuhelimen käyttö esim. tiedonhakuun on nykyään tiivis osa monen elämää, mikä sitten on estänyt myös ostosten teon mobiilissa? Eikö sovelluksiin tai verkkosivujen turvallisuuteen luoteta? Ovatko ne liian hankalia käyttää?

Tilastokeskuksen mukaan** matkapuhelinten tietoturvaongelmat näyttäisivät olevan suhteellisen harvinaisia. Vain 3 % tutkimukseen osallistuneista älypuhelimen käyttäjistä oli menettänyt tietoja laitteestaan viruksen tai haittaohjelman vuoksi. Omasta tietoturvasta pidetään huolta tietoturvaohjelmalla tai -palvelulla (70 % älypuhelimen käyttäjistä) ja rajoittamalla sovellusten pääsyä henkilökohtaisiin tietoihin (66 %).

Yhä useampi käyttää jo kännykällään verkkopankkia ja erilaisia maksusovelluksia, kännykkään varmasti luotetaan jo enemmän. Mobiiliverkkokauppakin jatkanee siis kasvuaan edelleen, paluuta vanhaan ei ole.

Mobiiliverkkokauppa kuntoon

Mikä tekee verkkokaupastasi mobiilikelpoisen? Harvalle kaupanpitäjälle on kannattavaa lähteä tekemään kallista sovellusta, joten verkkokaupan on toimittava tarjolla olevissa mobiiliselaimissa. Helppokäyttöisyys ja turvallisuus lienevät tärkeimmät ohjenuorat. Tässä muutama tarkempi vinkki:

– sisällön kevyt rakenne nopeuttaa lataamista
– loogiset haku- ja rajaustoiminnot auttavat löytämään oikean tuotteen
– selkeät selausnäkymät ja väljä rakenne, jottei asiakas joudu vaikkapa kokonaan ulos kaupasta painaessaan back-nappulaa tai klikkaa peukalolla helposti väärää linkkiä kauppaa selaillessaan
– helposti täytettävät tilauslomakkeet eivät hermostuta nakkisormistakaan kännykänkäyttäjää, älä kysy ostajalta kuin välttämättömimmät asiat
– lomakkeiden automaattinen täyttö ja kanta-asiakkaiden esitäytetyt lomakkeet helpottavat tilausta entisestään
– turvalliset ja yleiset maksutavat auttavat asiakasta ottamaan viimeisen ja ratkaisevan askeleen ostopolullaan.

Tarvitsetko apua verkkokauppaan tai verkkosivuihin liittyvissä asioissa? Ota yhteyttä, Kupli auttaa mielellään!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Viittaukset:
*Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. 2018, Liitetaulukko 31. Ostot tai tilaukset matkapuhelimella internetistä 2018, %-osuus väestöstä . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 12.2.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_tau_031_fi.html
**Suomen virallinen tilasto (SVT): Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. 2018, 1. Suomalaisten internetin käyttö 2018 – viestintää, asiointia, tiedonhakua ja medioiden seuraamista . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 12.2.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_kat_001_fi.html