Laskeutumissivu (Landing Page) eli tutummin ländäri on sivu, jolle kävijä laskeutuu klikattuaan mainosta. Yritykset toimivat ja tavoittelevat potentiaalisia asiakkaita nykyään verkossa monessa eri kanavassa. Tämän vuoksi on hyvä huomioida laadukkaan ja toimivan laskeutumissivun merkitys verkkomainonnassa ja optimoida se kävijän toiminnan ja toiveiden mukaiseksi. Käydään läpi muutama tärkeä asia laskeutumissivusta.

Kohderyhmä ja tavoitteet kuntoon

Kuten kaikessa toimivassa mainonnassa, ensimmäiseksi on tiedettävä mikä on kohderyhmä ja mitä heidän toivotaan tekevän. Kun kohderyhmä ja tavoitteet ovat tiedossa, voidaan laskeutumissivu rakentaa näiden ympärille tukemaan haluttua lopputulosta. Laskeutumissivun tulee toimia loogisena jatkumona mainokselle ja perustua kävijän tarpeisiin. On hyvä pitää mielessä, että se mitä itse haluaisi kertoa, ei välttämättä aina vastaa sitä mitä kävijä etsii. Joten aina asiakas ja asiakkaan tarpeet edellä.

Hakusanamainonta mielessä

Laskeutumissivu ja sen toimivuus ovat yksi Googlen Ads -hakusanamainonnan laatupisteisiin vaikuttava osatekijä. Google Ads mittaa käyttäjien laskeutumissivukokemuksia ja vertaa niitä käyttäjien odotuksiin. Mitä korkeammat laatupisteet, sen parempi sijoitus ja sijainti Googlen mainoshuutokaupassa, mahdollisesti myös edullisemmin. Voit ladata Kuplin oppaan Googlen hakusanamainontaan täältä.

Hakukoneoptimointi on myös hyvä pitää mielessä myös laskeutumissivujen osalta. Osa tulijoista saapuu orgaanisen haun tai somelinkin kautta. Laskeutumissivukokemusta voit parantaa käymällä läpi hyvän laskeutumissivun ominaisuudet ja varmistaa, että näiden osalta homma toimii.

Hyvän laskeutumissivun ominaisuudet

Hyvä laskeutumissivu on selkeä, ytimekäs ja ymmärrettävä. Kävijä laskeutetaan juuri sinne, minne hän on ajatellut klikkaavansa. Tässä kohderyhmän kartoitus ja asetetut tavoitteet ovat tärkeässä asemassa. Mainoksen ydinviestin on vastattava sisältöä, jonka parista kävijä löytää itsensä klikattuaan mainosta. Toiminnan on oltava loogista ja mainoksen lupauksen arvoista. Ilmeen tulee olla yhtenäinen alusta loppuun asti. Kurjin tilanne olisi se, että laskeutumissivu ei vastaa mainontaa ja saa kävijän turhautumaan ja poistumaan sivuilta ilman haluttua toimintaa.

Verkkosivujen responsiivisuus on nykyaikana äärimmäisen tärkeää. On hyvä huomioida, että yrityksen verkkosivut mukautuvat kävijän laitteen mukaan ja palvelevat kävijäänsä vaivattomasti alustasta riippumatta. Tarkista, että sivustosi toimivat ja latautuvat nopeasti erilaisilla laitteilla.

Hyvä laskeutumissivu tuo kävijän juuri sille toiminnan lähteelle, jolle kävijä itse uskoikin klikanneensa itsensä. Toivotun konversion saavuttamiseksi on tärkeää, että kävijältä halutaan laskeutumissivulla vain yhtä asiaa. Kävijää ei tulisi laittaa enää tässä vaiheessa etsimään haluamaansa. Tarkoitus on ohjata selkeästi käyttäjää eteenpäin ja sitouttaa kävijä haluttuun toimintoon.

Toimintojen optimointi ja maksimipotentiaalin hyödyntäminen vahvistaa aina yrityksesi tekemää toimintaa. Tarkista siis, että ländärisi on kunnossa, ja maksimoi mainontasi tehokkuus myös siltä osin.

Kupli tarjoaa monipuolisia markkinointipalveluita yrityksille. Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää yrityksesi tarpeista!

Anna Seppä

Anna Seppä
Digital Marketing Trainee
anna.seppa@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: