LinkedIn-algoritmi keväällä 2024 – millaista sisältöä LinkedIn arvostaa?

”Linkkiä ei saa laittaa tekstiin vaan kommentteihin” lienee monella edelleen yleisin muistikuva liittyen LinkedInin algoritmiin. Mutta mitä LinkedIn-algoritmille kuuluu nyt, keväällä 2024? Mikä auttaa julkaisuja leviämään ja mikä taas estää leviämistä? Mitä kannattaa tehdä, jos haluaa oman julkaisunsa mahdollisimman laajan yleisön nähtäville? Kannattaako kikkailla riviväleillä? Tämän jutun jälkeen ymmärrät algoritmia ehkä taas hetkellisesti paremmin.

SocialMediaToday tiivistää jutussaan osan LinkedInin Dan Rothin ja Tim Jurkan keskustelusta Entrepreneur’s “Problem Solvers” -podcastissa, ja tässä blogijutussa viitataan tähän keskusteluun.

Päätiivistelmänä lienee se, että LinkedIn haluaa panostaa enemmän laadukkaaseen kuin juuri oikea-aikaiseen sisältöön.

1. Keskity aidosti arvokkaan sisällön jakamiseen, se elää pidempään

LinkedIn pyrkii tunnistamaan ainutlaatuisen hyödylliset sekä opettavat sisällöt, ja nostamaan näitä syötteessä pitkänkin ajan jälkeen. Esimerkkinä mainitaan julkaisu, joka on ”yksityiskohtainen oppitunti juoma-alan markkinoinnista”. Jos LinkedIn tunnistaa julkaisun laadukkaaksi, niin jatkossa aina kun käyttäjät osoittavat kiinnostusta aiheeseen, näytetään viestiä ehdotettuna julkaisuna. Sisältö voi siis elää kuukausia tai jopa vuosia!

LinkedIn kehottaa siis siihen, että käyttäjät eivät keskittyisi ainoastaan juuri tämän päivän tai viikon trendaaviin aiheisiin, jotka tyypillisesti keräävät nopeasti kiinnostusta. Sen sijaan kehotetaan julkaisemaan myös syvällisempää, aitoa lisäarvoa tuottavaa sisältöä.

Tämä on mahtava muutos – ei klikkiotsikoita vaan aidosti laadukasta sisältöä!

2. Älä käytä aikaa parhaiden julkaisuaikojen metsästämiseen tai julkaisujen pituuksien optimointiin

Yllä olevaan liittyen: LinkedIn-käyttäjien ei pitäisikään enää vaivautua pohtimaan parhaita julkaisuaikoja tai optimoimaan julkaisujen pituutta jne. Sen sijaan käyttäjien tulisi Rothin mukaan keskittyä nimenomaan näkemyksensä ja tietämyksensä jakamiseen.

3. Unohda rivivälien kanssa kikkailu ”Lue lisää” -napsautusten toivossa

Aiemmin moni on aloittanut julkaisut näin.

Käyttäen ylimääräisiä rivivälejä.

Tätä on tehty sen vuoksi, että se pakottaa klikkaamaan Lue lisää -täpykkää, jonka painamisen LinkedIn on aiemmin tulkinnut sitoutumiseksi.

No, tätä kikkaa ei kannata enää käyttää, sillä enää LinkedIn ei laske ”Lue lisää” -napsautuksia samalla tavalla sitoutumiseksi.

+  LinkedIn kehittää uusia CTA-painikevaihtoehtoja käyttäjäprofiileille

LinkedIn kehittää myös uutta. Tällainen uusi CTA-painike on esimerkiksi ”Tilaa uutiskirjeeni” -vaihtoehto. Jatkossa siis voi laittaa tilausnappulan suoraan profiiliin. Tämäkin on mielenkiintoinen uutuus!

Mitä mieltä olet LinkedinIn suunnasta? Kuplilaisten mielestä yllä mainitut muutokset ovat varsin hyviä!

Suvi Asikainen
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: