LinkedIn sparraus 1/2: erottuva profiili

LinkedIn on erinomainen kanava verkostoitua ja jakaa ammatillista osaamistasi sekä tuoda potentiaalisi yritysten löydettäväksi tai etsiä itse uusia uramahdollisuuksia. Monella meistä on tili LinkedInissä, mutta sitä ei juurikaan hyödynnetä. Siispä päätin tehdä kaksiosaisen paketin LinkedInin tehokäyttöön. Ensimmäisessä osassa hiotaan LinkedIn-profiili kuntoon, jotta se olisi ammattimainen ja erottuva. Eiköhän aloiteta!

Profiili- ja kansikuva

Profiilikuvalla on paljon merkitystä. Panosta laadukkaaseen kuvaan neutraalia taustaa vasten. Mieti, millainen asiantuntijakuva kuvastasi välittyy. Hymyile ja ole helposti lähestyttävä. Kansikuva tukee myös asiantuntijuuttasi ja on hyvä tapa erottua. Sen olisi hyvä viestiä jotain sinusta ja kiinnostuksen kohteistasi työelämässä.

Headline – Otsikko

Otsikko muodostaa sinusta ensivaikutelman yhdessä kuvasi ja nimesi kanssa. Oletuksena otsikko on viimeisin tehtävänimikkeesi, mutta tätä kannattaa muokata mielenkiintoisemmaksi. Kuvaa ytimekkäästi osaamistasi, toimialakokemustasi tai tavoittelemaasi tehtävää. Otsikon pitäisi herättää mielenkiinto klikata tutkimaan LinkedIn-profiiliasi lähemmin.

Summary – Tiivistelmä

Tiivistelmä ei ole elämänkertasi eikä tylsä toisto työkokemuksestasi ja koulutuksestasi, jotka selviävät kyllä lukijalle niille tarkoitetuista osioista. Tiivistelmä herättää kiinnostuksen lukea koko profiili – se on mahdollisuutesi erottua ja myydä itsesi lukijalle. Kuvaa keskeistä osaamistasi, kiinnostuksenkohteistasi ja uratavoitteitasi persoonallisesti ja ytimekkäästi. Sekä työpöytäversiossa että mobiilissa tiivistelmästä näkyy vain kaksi ensimmäistä riviä suoraan, joten panosta erityisesti hyvään aloitukseen.

Experience – Kokemus

Avaa työkokemustasi. Kerro mitä ja miten teet, saavutuksistasi ja onnistumisistasi, vastuusi laajuutta sekä kenen kanssa olet työskennellyt.

Education – Koulutus

Kerro tarkasti minkä koulutuksen olet saanut, ja missä sen suoritit. Pidä teksti tiiviinä, mutta huomionarvoisista ja mielenkiintoisista asioista voi mainita, esimerkiksi jos suoritit vaihto-opiskelujakson ulkomailla.

Skills and Endorsements – Osaaminen

Lisää taitoja, jotka kuvaavat osaamistasi. Sisällytä sekä laajempia että spesifimpiä taitoja, joiden yleisyyttä voit tutkia hakemalla. Tässä osiossa näkyy suoraan vain kolme ensimmäistä taitoa, mutta järjestystä voi muuttaa, joten sijoita ylimmäksi tärkeimmät taitosi. Kannattaa myös huomioida, mitä taitoja verkostosi on endorssannut eniten.

Accomplishments – Muita saavutuksia

Tähän osioon voit lisätä paljon muita kiinnostavia asioita kokemuksistasi ja saavutuksistasi. Oletko esimerkiksi tehnyt vapaaehtoistyötä tai saanut kunniamaininnan, ja mitä kieliä osaat?

Julkisuus ja kieli

LinkedInin tarkoitus on verkostoitua ja olla työnantajien ja yhteistyökumppaneiden löydettävissä. Profiili kannattaa siis laittaa julkiseksi. Muista kuitenkin julkisuus profiilia täydentäessäsi ja sinne julkaistessasi.

LinkedInissä kieli on useimmiten englanti. Suurin osa suomalaisista profiileista on tehty englanniksi, vaikka julkaisukieli olisi suomi. Myös suomalaiset rekrytoijat käyttävät yleensä englantia hakiessaan kandidaatteja.

Avainsanat

Avainsanoilla voit parantaa näkyvyyttäsi Linkedin-hauissa. Millä sanoilla haluaisit tulla löydetyksi? Mieti muutama hyvä avainsana ja sijoita ne sitten jouhevaksi osaksi profiilisi luonnollista tekstiä. Vältä näitä sanoja erottuaksesi laumasta.

URL-osoite

Omaan LinkedIn-profiiliin johtava osoite kannattaa siistiä selkeäksi. Voit muokata sitä profiilisi oikeasta laidasta löytyvästä Edit public profile & URL -kohdasta. Yleisin muoto on fi.linkedin.com/in/etunimisukunimi, mutta jos oma nimesi on jo varattu, mieti muita selkeitä vaihtoehtoja nimestäsi.

Oli markkinoinnin tarpeesi pieni tai suuri, projektimuotoinen tai jatkuva, ota meihin yhteyttä, niin laitetaan yhdessä markkinointisi kuplimaan!

 

Päivi Ruokolainen
Social Media Trainee
Päivi on Kuplin Social Media Trainee,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: