LinkedInin muutos kohti keskustelevaa kanavaa

LinkedIn – moni siellä on, mutta ainakin aikaisemmin kyseinen sosiaalisen median kanava on monella toiminut pelkästään CV:nä ja käyntikorttiluettelona verkossa. Jos feedillä jotain jaettiin, oli se linkkejä uutisiin tai juttuihin ilman mitään saatetta. Nyt LinkedIn on kanavana muuttunut – ja ainakin allekirjoittaneen mielestä mielenkiintoisempaan suuntaan.

Algoritmin muutos pakotti keskustelemaan

Alkuvuodesta LinkedInin algorimi muuttui siten, että sellaiset postaukset, joissa jaettiin linkki, eivät saavuttaneet suurta näkyvyyttä. Käyttäjien oli pakko alkaa keksimään vaihtoehtoisia tapoja, niinpä kiinnostuksen herättämiseksi oli pakko alkaa kirjoittaa linkkien yhteyteen saatteita. Itse linkit kannatti puolestaan laittaa vasta kommenttikenttään, mikäli halusi julkaisulle näkyvyyttä.

Lisäksi verkostoituminen lähes tuntemattomien kanssa on kasvanut. Enää ei tarvitse olla valmiiksi tuttu, jotta voi olla kontaktissa LinkedInissä – monet lisäilevät samalla alalla toimivia tai muuten kiinnostavia henkilöitä verkostoonsa ilman aikaisempaa tuntemista. Itse olen myös hyväksynyt tuntemattomien kontaktipyyntöjä, ja nykyään tuntuukin siltä, että omalla feedille nousee päivittäin kiinnostavia keskusteluja. Vielä pari vuotta sitten tuntui siltä, että samat jutut pyörivät parikin viikkoa feedissä. Lisäksi kynnys julkaista tuntuu olevan pienempi, ja LinkedIn onkin muuttunut työelämän eri osa-alueista keskustelevaksi mediaksi.

LinkedInin mahdollisuudet markkinoinnille

LinkedIn tarjoaa myös markkinoijalle lukuisia mahdollisuuksia. LinkedIn-markkinointi on hyödyllistä etenkin B2B-liiketoiminnassa, koska yhä enenevässä määrin yritysten johto ja työntekijät ovat jalkautuneet LinkedIniin. LinkedInissä voi kohdentaa markkinointia esimerkiksi tittelin tai yrityksen perusteella, joten siitä voi saada hyvinkin tarkasti kohdennettua haluamalleen kohderyhmälle. Sama tittelin ja yrityksen perusteella kohdentamisen ominaisuus on toki myös Facebookissa, mutta siellä läheskään kaikilla ei työpaikkaan liittyviä tietoja lue.

Hyödynnetäänkö sinun yrityksessäsi jo LinkedInin mahdollisuuksia? Jos tarvitset apua LinkedInin käytössä, ota yhteyttä!

 

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka miettii jatkuvasti,
kuinka yritykset voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa entistä paremmin oikeilla ja kiinnostavilla sisällöillä. 
Laitetaanko yhdessä yrityksesi somemarkkinointi ja sisällöt kuntoon?
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: