Livestriimaus osana markkinointia – kumpi on parempi, Facebook vai Instagram?

  • Livestriimaus onnistuu sekä Facebookin että Instagramin kautta.

Livestriimaus on kasvanut muutamassa vuodessa suosituksi videoiden jakotavaksi sosiaalisessa mediassa, ja videot ylipäänsä ovat se juttu, jonka ympärillä sosiaalinen media näyttää tänä päivänä pyörivän. Cisco Visual Networking Indexin reilu vuosi sitten julkaiseman tutkimuksen mukaan jopa 82 prosenttia Internetin käytöstä koostuu vuoteen 2021 mennessä videoiden katsomisesta. Se on julmetun suuri luku se!

Kuten edellä mainittiin, livestriimaus, eli live-videoiden kuvaaminen, ovat osa tätä videoiden vallankumousta, ja sekä Twitter, Facebook että Instagram ovat kaikki tuoneet markkinoille oman live-ominaisuutensa. Twitterin Periscope näytti suuntaa hetken aikaa vuoden 2014 paikkeilla, mutta on nyt jo tippunut auttamattomasti kahden suuren, Facebookin ja Instagramin, kelkasta.

Mutta kumman live-video-ominaisuus sitten on parempi kanava yritykselle markkinoida sen toimintaa sekä palveluita ja tuotteita, Facebookin vai Instagramin?

Livestriimaus onnistuu sekä puhelimella että pöytäkoneella

Aloitetaan vertailu Facebook Liven ja Instagram Liven ominaisuuksista sekä käytöstä, jotka eivät juurikaan eroa toisistaan. Molemmat sosiaalisen median kanavat lähettävät käyttäjilleen ilmoituksen, jos tili, jota he seuraavat, siirtyy live-tilaan, eli alkaa kuvaamaan reaaliaikaista videota (mikäli käyttäjä on sallinut ilmoitukset).

Kun käyttäjä alkaa katsoa videota kummassa tahansa kanavassa, hänellä on mahdollisuus kommentoida tai reagoida videoon reaaliajassa. Kommentit ja reaktiot näkyvät myös muille käyttäjille sekä videota kuvaavalle henkilölle. Kuvaaja sekä katsojat näkevät myös koko ajan, kuinka monta katsojaa videolla minäkin hetkenä on.

Yksi oleellisista eroavaisuuksista Facebookin ja Instagramin live-ominaisuudella vielä vuoden 2018 alkuun saakka oli se, että Instagramiin ei voinut tallentaa tekemiään livestriimauksia, toisin kuin Facebookiin. Kun suoran videon kuvaamisen Instagramissa lopetti, se katosi saman tien bittiavaruuteen. Instagram kuitenkin esitteli live-videoiden tallentamismahdollisuuden alkuvuodesta 2018, joten tässäkin asiassa nämä kaksi jättiä ovat tällä hetkellä samalla viivalla.

Ainoa selkeä eroavaisuus Facebook Liven ja Instagram Liven välillä tuntuu tällä hetkellä olevan se, että Facebookissa livestriimaus on mahdollista myös pöytäkoneelta käsin, kun Instagramissa ominaisuus toimii ainoastaan mobiilisovelluksen kautta. Joten jos et esimerkiksi omista älypuhelinta, mutta sinulta löytyy pöytäkone tai läppäri, jossa on sisäänrakennettu tai ulkoinen kamera, Facebook Live on yrityksesi markkinointiin parempi vaihtoehto kuin Instagram Live.

Tilastoissa toinen selkeästi ykkönen – muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta

Koska Facebook Liven ja Instagram Liven väliltä ei tekniseltä puolelta juurikaan löydy eroavaisuuksia suuntaan tai toiseen, on aika raapia pintaa syvemmältä. Mitä tilastot ja tutkimukset kertovat meille Instagramin ja Facebookin suosiosta Suomessa?

AudienceProjectin Insights 2017 -kyselytutkimuksen mukaan Facebook on kiistatta Suomen suosituin sosiaalisen median kanava, kun suosiota mitataan kaikkien yli 15-vuotiaiden sekä miesten ja naisten joukossa. Instagram löytyy vastaavasti vasta sijalta neljä.

Mitä tulee eri ikäryhmien suosituimpiin some-kanaviin, Facebook on kaikissa Instagramin edellä ja lähes aina paalupaikalla. 15-25-vuotiaiden keskuudessa vain pikaviestipalvelu Whatsapp oli Facebookia suositumpi. Instagram puolestaan sijoittui neljänneksi kaikissa muissa ikäryhmissä paitsi yli 56-vuotiaissa, jossa se oli viidenneksi suosituin.

Facebook oli myös suosituin sosiaalisen median kanava sekä miesten että naisten keskuudessa, kun taas Instagram komeili molemmissa sijalla neljä.

Ei pelkkää Facebookin voittokulkua

AudienceProjectin kyselytutkimuksessa kysyttiin myös suomalaisten mobiilisovellusten käytöstä, jolloin kyselyssä mitattiin muidenkin kuin vain sosiaalisen median kanavien suosiota. Tuloksissa vilahtavat esimerkiksi Osuuspankin sekä eri uutismedioiden sovellukset.

Mutta keskitytään yhä pelkästään Facebookiin ja Instagramiin. Kaikkien ikäryhmien sekä miesten ja naisten keskuudessa näistä kahdesta suositumpi oli, yllätys yllätys, Facebook, joka löytyi sijalta 2. Instagram lepäsi kaksi pykälää alempana, sijalla neljä.

Sekä miesten että naisten keskuudessa Facebook oli myös Instagramia suositumpi. Facebookin valta-asema kuitenkin horjuu tarkastellessamme eri sovellusten suosiota eri ikäryhmien keskuudessa. 15-25-vuotiaiden keskuudessa Instagram nimittäin sijoittuu Facebookia sijan korkeammalle. Muissa ikäluokissa Facebook kuitenkin on kahden kärjessä, kun taas Instagram ei edes yllä kymmenen parhaan joukkoon yli 46-vuotiaiden parissa.

Toinen selkeä poikkeama löytyy, kun tarkastellaan, mihin suomalaiset käyttävät sosiaalista mediaa. 31 prosenttia vastanneista kertoo käyttävänsä Instagramia brändien ja yritysten seuraamiseen, kun taas vain 23 prosenttia käyttää Facebookia samaan tarkoitukseen.

Mieti myös kohdeyleisöäsi

Vaikka suomalaisten sosiaalisen median ja mobiilisovellusten käyttäminen on pääasiassa Facebookin juhlaa, kaksi löytynyttä poikkeusta ovat erittäin tärkeitä huomioita kaikille, jotka suunnittelevat käyttävänsä livestriimausta yrityksensä markkinoinnissa.

Mikäli kohderyhmäsi ovat nuoret, älypuhelinta ahkerasti käyttävät henkilöt, tällöin Instagram Live saattaa olla jopa parempi vaihtoehto kuin Facebook Live. Ainakin kyselytutkimuksen mukaan nuoret käyttävät juurikin mobiilissa enemmän Instagramia kuin Facebookia.

Suurempi painoarvo on kuitenkin sillä, että Instagramia käytetään enemmän brändien ja yritysten seuraamiseen. Yritysten on parempi olla näkyvissä siellä, missä mahdolliset asiakkaatkin ovat. Tosin tässä kohtaa ei voi tuijottaa pelkkiä numeroita ja ajatella, että koska brändejä seurataan enemmän Instagramissa, yrityksesi kohderyhmä on automaattisesti juuri siellä. Tulee katsoa myös suurempaa kuvaa, joka on tässä kohtaa kohderyhmäsi. Minkä ikäisille tuotteesi tai palvelusi on suunnattu? Kumpaa sosiaalisen median kanavaa he käyttävät enemmän? Entä onko kohderyhmäsi pelkästään naiset tai miehet?

Mieti siis myös, kumman sovelluksen kautta tehty live-video tavoittaisi paremmin juuri sinun yrityksesi kohderyhmän.

Livestriimaus on kokeilua

Kuten edellä tuli tilastojen valossa selväksi, Facebook on suomalaisten keskuudessa selkeästi suositumpi sosiaalisen median kanava sekä mobiilisovellus kuin Instagram, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Mikään ei kuitenkaan ole pelkkää mustaa ja valkoista, ei edes markkinoinnissa. Niinpä ei kannata tehdä päätöksiä pelkkien numeroiden mukaan, vaan kokeilla, mikä on juuri sinun yrityksellesi paras vaihtoehto.

Neuvomme onkin, että kokeile sekä Instagramin ja Facebookin livestriimauspalvelua, ja katso, kumpi tuo parempia tuloksia ja sopii juuri sinun tarkoituksiisi paremmin. Tämä ei ehkä ole se vastaus, jota tältä blogitekstiltä hait, mutta se on kuitenkin suosituksemme.

Numerot ovat selkeästi Facebookin puolella, mutta ehkä juuri sinun yrityksesi on se poikkeus, joka vahvistaa säännön.

Sohvi Auvinen
Marketing Intern
Sohvi on journalismin opiskelija, jonka sydän sykkii koskettaville ja erottuville visuaalisille sisällöille, sekä persoonallisesti ja suoraan sydämestä kirjoitetulle tekstille.
sohvi.auvinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


By |2018-10-05T08:53:24+00:0005.10.2018|Facebook, Instagram, Sosiaalinen media, Yleinen|

Kommentoi