Markkinoinnissa tarvitaan monilta osin luovuutta. Uudet ideat markkinointikampanjoihin, sloganit, blogitekstit, somepäivitykset… Vaikka markkinoinnin viesteissä on paljon faktaa ja asiaa, tarvitaan myös luovia ajatuksia. Kaikki tietävät flow-tilan ainakin joltain elämän osa-alueelta, ja se onkin parasta myös luovassa työssä – silloin tuntuu, että ideoita riittää loputtomiin!

Mitä sitten kannattaa tehdä tilanteissa, joissa tuntuu, ettei luovuus kuki lainkaan?

Etsi inspiraatiota muualta

Kaikkea ei voi eikä tarvitse keksiä itse. Jos tuntuu, että olet jumissa ajatustesi kanssa, lähde selailemaan Internetiä. Blogit, lehtijutut, Pinterest – siinä muutama paikka, joista ideoita voi etsiä.

Sparraile työkavereiden kanssa

Niin kuin Kuplilla aina todetaan, monen ihmisen aivot ovat paremmat kuin yhden ihmisen. Pitäkää yhdessä ideointipalaveri: antakaa ajatusten virrata ja esittäkää täysin kreisejäkin ideoita. Suuresta määrästä ideoita on aina helpompi lähteä karsimaan ja  jalostamaan jotain ajatusta pidemmälle.

Anna ajatuksen virrata

Jos esimerkiksi blogitekstin tuotanto tai kampanjan luova suunnittelu tökkii, joskus voi auttaa sekin, että otat 15 minuuttia, jonka aikana oksennat paperille kaiken, mitä aiheesta tulee mieleen. Näistäkin ideoista on helpompi lähteä karsimaan ja kehittämään. Tyhjä paperi on se pahin.

Tee jotain muuta ja nuku hyvät yöunet

Jos olet pyöritellyt sloganeita tai muita aihioita mielessä viimeiset 3 tuntia, eikä mitään kuningasideaa tunnu syntyvän, asiaa voi auttaa parhaiten se, että teet ihan muita töitä välillä. Lähde työpäivän jälkeen ulkoilemaan ja nuku kunnon yöunet – ja voi olla, että sinä aikana palaset loksahtavat kohdilleen. Luovuus ei tule pakottamalla!

 

Suvi Asikainen
CMO, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka innostuu
markkinoinnin mahdollisuuksista,
eikä ole aina luovalla tuulella.

suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: