Some-mainonta – kannattaako siihen käyttää rahaa?

Kun luo kiinnostavaa sisältöä aktiivisesti, ei mainostamiseen tarvitse panostaa rahallisesti. Niin – vai pitäisikö sittenkin?

Olivat sisältösi kuinka huippuja tahansa ilman maksettua mainontaa niiden näkyvyys ei ulotu kovinkaan laajalle joukolle. Some-kanavien algoritmit ovat muuttuneet yritysten orgaanista näkyvyyttä nakertaviksi, joten hyvien sisältöjen tueksi on tuotava maksettua mainontaa pysyäkseen mukana pelissä. Sijoittamalla mainostamiseen tavoitat nykyisen yleisösi paremmin, mutta seilaat myös uusille vesille, joiden purjehtijat eivät ehkä olisi muuten löytäneet yrityksesi luokse.

Kohdenna, mittaa ja opi

Näkyvyyden lisäksi some-mainonta mahdollistaa sisältöjesi kohdentamisen haluamallesi joukolle. Voit määritellä milloin ja missä mainoksesi näkyvät ja kenelle ne näytetään. Alustasta riippuen voit kohdentaa hyvinkin tarkasti sisältösi juuri haluamillesi ihmisille.

Mittaamalla mainostesi menestystä voit kerryttää arvokasta tietoa siitä, millainen sisältö toimii parhaiten kohderyhmässäsi ja opit ymmärtämään yleisöäsi paremmin. Voit testailla pienellä budjetilla erilaisia kampanjoita, seurata niiden menestystä sekä optimoida mainoksiasi myös jo kampanjan aikana. Mainoksista saatavasta datasta keräät valtavasti hyödyllistä tietoa talteen, joka auttaa kaikkien sisältöjesi suunnittelussa.

Some-mainonta – tuloksia pikkurahalla

Some-mainonta on myös verrattain edullista puuhaa. Pienilläkin investoinneilla voi tavoittaa valtavasti ihmisiä ja saada klikkauksia esimerkiksi verkkosivuillesi. Alla esimerkki eräästä Kuplin Facebook-kampanjasta – luottamalla ainoastaan orgaaniseen näkyvyyteen olisi tavoitettu vain murto-osa lopullisesta joukosta.

 

 

Facebookissa mainostaminen onkin hyvin suosittu ja helppo tapa haalia lisää näkyvyyttä, mutta muitakaan some-kanavia ei kannata unohtaa. Jälleen kerran on pidettävä mielessä, mitkä ovat omat tavoitteesi ja kohderyhmäsi, ja mitkä kanavat palvelevat sinua parhaiten.

Muista myös hakukoneet!

Some-mainonnan lisäksi on hyvä sijoittaa osa budjetistasi myös hakukonemarkkinointiin. Hakukoneilla etsitään ja löydetään päivittäin suurin osa sisällöistä eli on siis perusteltua hyödyntää tätäkin väylää. Google Adsilla (aiemmin AdWords) pääsee helposti alkuun hakukonenäkyvyyden tavoittelussa.

Kiinnostuitko some-mainonnasta? Kysy meiltä lisää! Autamme mielellämme myös Google-työkalujen kanssa sekä suunnittelemme kanssasi strategiaa ja sisältöjä.

 

Päivi Ruokolainen
Social Media Trainee
Päivi on Kuplin Social Media Trainee,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: