Facebookissa mainostamisen tuloksellisuus riippuu monesta asiasta. Tässä artikkelissa vastaamme kysymyksiin siitä, miten Facebook määrittelee, kenelle se mainostasi näyttää, kun olet kohdentanut sen tietylle yleisölle. Entä miten kampanjalle asettamasi tavoite vaikuttaa mainoksen näyttämiseen? Kun ymmärrät mainosten toimintaperiaatteet, on helpompi lähteä parantamaan niiden tehoa.

Kohderyhmiin kuulumisen määrittäminen

Facebookin mainostyökalussa on hyvät mahdollisuudet kohdentaa mainontaa niille ihmisille, jotka todennäköisimmin voisivat olla kiinnostuneita juuri teidän yrityksenne tuotteista tai palveluista. Mainostaja voi siis itse tehdä kohdennusta esim. iän, asuinpaikan, kiinnostuksenkohteiden, koulutuksen ja työn perusteella. Miten Facebook sitten päättää, ketkä kuuluvat mihinkin ryhmään?

Iän, asuinpaikan ja käyttäjän sijaintipaikan mukaan tehtävä kohdennus on helposti ymmärrettävissä, koska nämä tiedot Facebook tietää joko käyttäjän itse profiilissaan ilmoittamien tietojen perusteella tai päätellen sijaintisi esim. IP-osoitteen tai päivityksiin tehtyjen paikkamerkintöjen perusteella.

Kiinnostuksenkohteidenkin määrittelystä osa on aivan peruskauraa: jos tykkäät kissoihin liittyvistä sivuista ja reagoit kissoihin liittyviin päivityksiin, olet melko varmasti kiinnostunut kissoista tosielämässäkin. Facebook voi määritellä kiinnostuksenkohteita muillakin perusteilla, kuten siitä, että klikkaat tiettyyn aihepiiriin liittyvää mainosta tai katsot Facebookin ehdottaman suositun videon.

Sekä mainostajan että kuluttajan kannalta olisi tietenkin parasta, että kiinnostuksenkohteet pitäisivät paikkansa mahdollisimman tarkasti. Usein toki pitävätkin, mutta välillä joukkoon osuu huteja. Mainosasetuksia pääsee tarkastelemaan Omat mainosvalinnat -sivulta, jossa on helppo poistaa sellaiset kiinnostuksenkohteet, jotka eivät liity itseen millään tapaa. Sivulta näkee myös, minkä verkkosivustojen ja mobiilisovellusten seurantapikselit ovat tunnistaneet sinut ja voivat kohdentaa sinulle uudelleenmarkkinointia.

Mainostaminen Facebookissa – koneoppiminen seuraa

Facebookin tekoälyyn perustuva koneoppiminen seuraa toimiamme jatkuvasti ja tekee niiden perusteella päätelmiä siitä, mitkä mainokset meille kannattaisi näyttää. Tekoäly tietää, mihin aikaan päivästä yksittäinen käyttäjä aktiivisimmillaan, onko hän kova klikkailemaan linkkejä, kommentoimaan, tekemään ostoksia verkkokaupoissa tai lähteekö helposti seuraamaan hänelle ehdotettua sivua.

Tekoäly pystyy päättelemään, kenelle mitkäkin mainokset kannattaisi näyttää, jotta mainos johtaisi mainostajan määrittelemän tavoitteen saavuttamiseen. Tavoite voi olla linkin klikkaus, reaktio tai esimerkiksi brändin tunnettuuden lisääminen tietyn kohderyhmän keskuudessa. Myös tekoälyn tavoite on saada mainokset menestymään mahdollisimman hyvin, jotta mainostaja ostaisi taas uutta mainostilaa Facebookilta. Voit lukea Facebookin koneoppimisesta lisää tästä Facebookin artikkelista.

Mainoshuutokauppa ratkaisee

Aina, kun tiettyjen mainoksen kohderyhmään osuva käyttäjä selaa Facebookia, Instagramia tai Facebookin Audience Networkiin kuuluvaa sovellusta, käynnistyy mainoshuutokauppa kaikkien kyseiselle käyttäjälle kohdennettujen mainosten kesken eri mainospaikkoja koskien. Huutokaupan tulokseen ei vaikuta pelkkä rahallinen panos, vaan merkitystä on myös sillä, kuinka todennäköisenä tekoäly pitää sitä, että käyttäjä reagoi mainokseen toivotulla tavalla ja kuinka laadukkaana se pitää mainosta.

Mainoksen laadukkuuteen vaikuttaa esimerkiksi se, miten mainos on toiminut aiemmin muiden käyttäjien keskuudessa, eli onko se tehokas. Mitä useammalle mainosta näytetään ja mitä enemmän siihen reagoidaan, sitä paremmin tekoäly oppii sen tuntemaan ja osaa näin jatkossa optimoida sen näyttämisen entistä osuvammin. Mainoksen laatuarvosanaa laskee tietenkin myös sen saama negatiivinen palaute eli piilotukset ja ilmiannot.

Mainostaminen Facebookissa – miten saada parempia tuloksia?

Jokainen mainostaja toivoo, että sosiaaliseen mediaan tehdyt mainokset näkyisivät juuri niille käyttäjille, jotka ovat kiinnostuneet mainoksen aiheista ja mielellään reagoivat siihen positiivisesti. Harva haluaa mainostensa ärsyttävän. Kohderyhmän valitseminen on siis tärkeää. Siihen ei kannata sisällyttää aivan kaikkia, vaan jokainen yksittäinen mainos on hyvä suunnitella tiettyä kapeampaa asiakassegmenttiä tai ostajapersoonaa varten.

Mainostaminen Facebookissa käy parhaiten laadukkailla sisällöillä. Mainosten sisällön ja niihin liitettyjen linkkien takana olevien sisältöjen on ratkaistava kohderyhmien todellisia ongelmia. Mainoksen tekstin on johdatettava mainoksen kohderyhmää kulkemaan kohti kampanjalle asetettua tavoitetta ja mainoksen on oltava visuaalisesti sellainen, että se saa someselailijan pysäyttämään uutisvirran scrollailunsa hetkeksi. Uusia mainoksia suunnitellessa kannattaa palata aiempiin kampanjoihin ja tarkastella niiden menestyksen salaisuuksia.

Facebook-mainonnassa testaus kannattaa. Facebookilla on oma A/B-testityökalunsa, jonka avulla voit testata esim. erilaisia yleisöjä tai sisältöjä. Kun testi on valmis, voidaan paremmin menestynyt kampanja laittaa pyörimään suuremmilla panoksilla. Erilaisia mainossisältöjä voi testata myös ilman työkalua yksinkertaisesti liittämällä yhteen mainosryhmään erilaisia mainosversioita eri kuvilla ja teksteillä. Kun mainokset ovat pyörineet jonkin aikaa, pysäytetään niistä ne, jotka toimivat muita heikommin. Etukäteen kannattaa päättää mittari, jonka perusteella paremmuus määritellään, se voi olla esim. CPC, CTR tai CPM kampanjan tavoitteesta riippuen.

Jos mainostaminen Facebookissa tai sosiaalisessa mediassa yleensä ei ole yrityksesi ydintoimialaa, kannattaa se ulkoistaa osaavalle kumppanille. Lue tarkemmin Kuplin palveluista ja ota yhteyttä niin katsotaan, miten teidän somenäkyvyytenne saataisiin kasvuun!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: