Mainostaminen Facebookissa – työkaluvinkkejä tekijälle

Mainostaminen Facebookissa ja Instagramissa lähtee Ads Manager -työkalun hallinnasta. Facebookilla on myös muita markkinointia ja varsinkin mainontaa tukevia työkaluja, joilla voi saada lisäboostia omaan tekemiseen. Osa niistä löytyy Ads Managerin alta, osa muualta Facebookista.

Creator Studio

Jokin aika sitten esittelimme Creator Studion uuden mahdollisuuden tehdä Instagram-päivityksiä desktopilla. Creator Studion kautta voit hallinnoida myös Facebook-sivujesi julkaisuja ja nähdä yleisötietoja. Varsinainen mainostaminen kannattaa tehdä Ads Managerin kautta, vaikka Creator Studiossakin voikin mainostaa julkaistuja päivityksiä. Tarkemmin Creator Studion käytöstä voi lukea Facebookin omasta ohjeistuksesta.

Text overlay tool eli kuvan tekstitarkastus

Aika ajoin käy niin, että huolella suunniteltu mainoskuva sisältääkin mainostyökalun mielestä liikaa tekstiä. Facebook kehottaa sijoittamaan tekstin mieluummin varsinaiseen tekstiosioon eikä kuvan päälle. Kuvan pinta-alasta enintään 20 % saa sisältää tekstiä, muuten mainoksen teho voi laskea. Tekstintarkastustyökalulla tarkistat helposti jo ennen julkaisua, mitä mieltä Facebook on kuvastasi.

Ads Library eli mainoskirjasto

Kiinnostaako tietää, millaista mainontaa kilpailija tai jonkin toisen alan menestyvä yritys tekee Facebookissa? Ads Librarysta eli mainoskirjastosta voit hakea minkä vain sivun aktiivisia ja ei-aktiivisia mainoksia. Niiden tarkempia asetuksia ja kohderyhmiä ei näe, mutta selailu voi olla hyvinkin hyödyllistä ja inspiroivaa.

Audience Insights eli kohderyhmätiedot

Millaista sivusi yleisö on? Sivun yleinen analytiikkaosio antaa jonkin verran tietoa esim. siitä missä tykkääjäsi ja seuraajasi asuvat, mitä ikäluokkaa he edustavat ja mihin aikaan päivästä heidät parhaiten tavoittaa. Audience Insightsista voit nähdä heistä vielä tarkempia tietoja, kuten tehtävänimikkeitä ja koulutusta. Yksilöityä dataa ei tietenkään anneta, vaan tiedot esitetään yleisinä kuvaajina. Tiedot auttavat kuitenkin tekemään Facebook-mainostamisesta entistäkin asiakaslähtöisempää. Dataa voi nähdä valitettavasti vain sellaisilta sivuilta, joiden tykkääjämäärä on vähintään tuhat.

Facebook-kurssit Blueprintissä

Jos tahdot oppia lisää markkinoinnista ja mainostamisesta Facebookissa sekä eri työkalujen käytöstä, suosittelen Blueprint-kursseja. Niitä löytyy moneen lähtöön ja eritasoisille käyttäjille. Tietoa on sivun perustamisesta aina sovelluskehitykseen. Myös sertifikaatteja voi suorittaa, mutta toisin kuin esim. Googlella, sertit ovat maksullisia.

Jos kaipaat tekijää mainostamiseen Facebookissa tai Instagramissa, Kupli tulee mielellään hätiin. Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: