Laitatko rahaa mainoksiin, jotka vilisevät kielioppivirheitä?

Olen paasannut suomen kielestä aikaisemminkin. Olen paasannut ärsyttävimmistä kielioppimokista sekä kaikkein aikojen suosikistani, viivojen väärinkäytöstä. Jostain syystä nämä tekstit ovat olleet melko luettuja – toivottavasti siitä syystä, että moni jakaa kielioppiahdingon kanssani. Tässä tekstissä käsittelen yleisesti mainoksissa tapahtuvia kielioppimokia. Ovatko mainosteksteissä vilisevät virheet alkua kielemme rapautumiselle?

Kadunvarsimainoksissa vilisee kalliita virheitä

Välillä näkee printti- tai kadunvarsimainoksia, joissa on kielioppivirheitä. Tämä on mielestäni aivan käsittämätöntä, koska niiden suunnitteluun ja toteutukseen menee isoja summia rahaa – miksi ihmeessä niiden oikolukuun tai kieliopin tarkistamiseen ei enää panosteta? Jos someen menee virhe, sen saa helposti korjattua muokkaamalla, mutta kymmenien tuhansien eurojen katuvarsimainosta ei sekunnissa korjatakaan.

Tässä ihmetyttää eniten se, että eivätkö copyt ole oikeasti menneet riittävän monen ihmisen kautta, kun kielioppivirheelliset mainokset ovat päässeet katukuvaan? Vai vielä pahempaa – ovatko ne oikeasti menneet monen ihmisen kautta, mutta kukaan ei ole virheitä huomannut? 

Esimerkiksi erään ison kuntokeskuksen mainoksiin törmäilin yhdessä vaiheessa joka paikassa. Huomaatko alla olevassa kieliasussa ongelman?

JUMPPA -TUNNIT
PYÖRÄILY -TUNNIT
JOOGA -TUNNIT

Black Friday tarjouksia

Myös digipuolella vilisee virheitä. Sadan miljardin euron liikevaihdon yrityksellä on joka ikisessä uutiskirjeessä kielioppivirheitä. Tänään sain sähköpostimarkkinointikirjeen, jossa oli Black Friday tarjouksia. Veikkaanpa, ettei ollut ainoa black friday -tarjous, josta jäi viiva uupumaan.

Osasyy mainonnassa näkyville kielioppimokille selittyy englannin kielellä. Englannissa ei esimerkiksi viivoja näy, joten moni voi unohtaa yhdysviivojen oikean käytön. Toisaalta voi miettiä, että jos suurin osa ei edes huomaa kielioppimokia, niin haittaneeko tuo. No, kyllä haittaa – minua ainakin.

Jos tämä ei kohta enää haittaa ketään, niin kielemme väistämättä rapautuu. Markkinoinnin ammattilaisena koen, että kuva ja teksti ovat yhtä arvokkaat. Ethän laittaisi kalliille mainospaikalle huonolaatuista kuvaakaan, miksi siis et huolehtisi tekstien oikeinkirjoituksesta?

Jos olet epävarma oikeinkirjoituksesta, selvitä!

Kaikkien ei tarvitse olla kielioppimestareita syntyessään, mutta aina kannattaa selvittää oikea kieliasu.  Jos kukaan kollegoistakaan ei ole varma tietyn sanan tai lauseen oikeinkirjoituksesta, Kielitoimiston ohjepankista löytyy vastauksia yleisimpiin mietityttäviin asioihin.

Lisäksi Kotuksella on mahdollisuus soittaa kielineuvontaan, jossa asiantuntijat vastaavat kielioppipulmiin. Kerrottakoon, että Kupli on sitä kerran hyödyntänytkin.

Tätä tekstiä kirjoittaessa googlasin, kirjoitetaanko ”joka ikinen” yhteen vai erikseen.

Suvi Asikainen
CMO, Co-Founder
Suvi on Kuplin virallinen kielioppipaasaaja.

suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: