Digikanavien turvallisuus vs. mainonnan tehokkuus – mitä Google ja Facebook tietävät meistä?

Digimarkkinointialaa ovat jo pitkään puhuttaneet markkinointikanavien turvallisuus ja kolmansien osapuolten evästeet. Verkkoselaimet ovat alkaneet rajoittaa evästelatauksia, mikä tekee mainonnan tarkasta kohdentamisesta hankalampaa.

Monet kuluttajatkin ovat olleet jo pitkään tietoisia evästeiden toiminnasta, mutta varsinkin Facebook-pikselin ympärille on rakennettu jos jonkinlaisia salaliittoteorioita. Facebook on toki itsekin tähän syypää, onhan sen kautta kerrottu vuotaneen käyttäjätietoa ulkopuolisille tahoille useaan otteeseen.

Toinen meistä ”kaiken” tietävä palvelu on tietenkin Google. Se on soluttautunut melkein kaikkiin kännykkäsovelluksiin ja pystyy seuraamaan, mitä videoita katsomme, mitä haemme hakukoneesta, mitä chattailemme kavereiden kanssa, missä liikumme… Se tietää, milloin harkitsemme muuttoa tai olemme ostaneet uuden auton. Toki seurantaa tekeviä tahoja on todella monta muutakin.

Miksi tietoa kerätään?

Digimarkkinointikanavien seurannan merkitys on digimarkkinoijan näkökulmasta looginen: kun käyttäjästä tiedetään mahdollisimman paljon, on hänelle yhä helpompi kohdentaa täsmämainontaa, josta on hänelle hyötyä. Tekoäly tekee kohdentamisen hyvin pitkälti mainostajan puolesta.

Google puhuu paljon siitä, miten nykyihminen suorastaan odottaa saavansa vastauksia kysymyksiinsä huippunopeasti ja jopa ennakoiden. Älypuhelimen monipuoliset palvelut ja yksilöllisen käyttäjädatan keräys mahdollistavat yksilöllisen palvelun.

Monet yksittäiset käyttäjät ovat tietoisia palveluiden seurannasta, vaikka sen perimmäistä tarkoitusta ei ymmärrettäisikään. Myönnän, että itseänikin häiritsee se valtava datamäärä, jota esim. somekanavilla on hallussaan minusta. Mitä, jos tuo tieto päätyy vääriin käsiin? Vaikka verkkoselailunsa ja sovellusten latauksen pitäisi kurissa, kertyy tietoa joka päivä valtavia määriä.

Toimia turvallisuuden parantamiseksi

Palvelut toki vakuuttavat turvallisuuttaan ja pyrkivät alleviivaamaan vastuullisuuttaan. Esimerkiksi Facebook julkaisi syksyllä käyttäjilleen mahdollisuuden päästä itse katsomaan, minkä sovellusten ja verkkosivujen pikselit ovat napanneet juuri oman profiilin muistiinsa. Jos selailua ei ole lainkaan rajoitettu, saattaa lista olla hyvinkin pitkä, sillä tiedot säilyvät puolen vuoden ajalta.

Google puolestaan on lähtenyt Chrome-selaimensa suhteen kolmansien osapuolten evästeiden karsimislinjalle. Chromeen on odotettavissa kahden vuoden kuluessa evästeiden täysbanni oletusarvoisesti. Lue täältä Tivin juttu aiheesta. Googlen omiin evästeisiin tämä ei luultavasti vaikuta, mikä voi kasvattaa sen digimarkkinoinnin markkinaosuutta entisestään.

Firefox ilmoitti Tivin mukaan jo aiemmin talvella, että sen uusimmassa versiossa evästelataukset ovat jo nyt oletusarvoisesti pois päältä. Toki ne saa asetuksista kytkettyä päälle, jos nimenomaan haluaa nähdä paremmin kohdistettua mainontaa. Safari on ollut evästeiden rajoituksen linjalla jo pidempään.

Miten digimarkkinointi toimii tulevaisuudessa?

Google Chromen käyttäjämäärä on niin suuri, että kaikkien digimainosalustojen kehittäjillä on varmasti tällä hetkellä suuri kiire saada muut seurantakeinot tarpeeksi tehokkaiksi tulevien kahden vuoden aikana. Tulot kuitenkin tulevat mainostajilta, joten heitä halutaan palvella mahdollisimman hyvin ja turvata uudelleenmarkkinointimahdollisuudet sekä muu mainonnan kohdennus.

Toki markkinointialustat ovat jo toimineet sen eteen, että eväste-estot saataisiin kierrettyä. Mm. Facebookilla on käytössään edistynyt vastaavuuksien haku (advanced matching, Facebookin artikkeli on englanninkielinen), jolla sivustokävijöitä tunnistetaan esim. heidän lomakkeisiin täyttämiensä tietojen perusteella. Tämä mahdollistaa mm. konversioseurannan myös niiden käyttäjien osalta, jotka eivät ole tavanomaisten evästeiden vaikutuspiirissä.

Hyvin kohdennettu digimainonta on loppujen lopuksi kaikkien osapuolten intresseissä. Toiveissa on, että jatkossa se olisi niin turvallista mainonnan kohteen kannalta, että evästeitä ja muita tiedonkeräystietoja ei olisi tarvetta estää. Tämä varmistaisi sen, ettei juuri sinun feedissäsi näkyisi täysin itsellesi epäolennaisten tuotteiden tai palveluiden mainoksia, vaan sellaisia, joista on sinulle oikeasti hyötyä.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: