Markkinointistrategia

Markkinointistrategia määrittelee syyt ja suuntaviivat tekemiseen

Markkinointistrategia tukee yrityksen liiketoimintaa. Se määrittelee, kenelle viestitte ja millä tavoin. Se ottaa huomioon yrityksenne arvot ja vie ne käytäntöön.

Markkinointistrategian laatiminen on tärkeää yrityksen markkinoinnin käynnistämiselle tai sen suunnan uudelleenmäärittelylle. Markkinointistrategiasta saatte suuntaviivat, uutta näkemystä ja ajatuksia joko itse toteutettuun tai ulkoistettuun markkinointiin.
Strategiatyön lopputulemana saatte pureskeltuna kokonaisuuden: miksi asioita tehdään ja millä strategialla kannattaa edetä ja mitä asioita pitää ottaa huomioon, jotta saavutetaan tavoitteet. Strategian jälkeen on helppo lähteä suunnittelemaan toteutusta, kun on syyt sille, miksi tehdään.

Markkinointistrategia

Markkinointistrategiassa määritellään

  1. Tavoitteiden asettaminen

Liiketoiminnan tavoitteet
Markkinoinnin tavoitteet
KPI:t
Kiteytys olemassaololle: Miksi yrityksen tuotteita tai palveluita ostetaan?

  1. Kohderyhmien kirkastus

Ostajapersoonat

  1. Markkinoiden ja kilpailijoiden kartoitus

SWOT-analyysi
Markkinoiden koko ja ympäristö
Kilpailija-analyysi (5-10 kilpailijaa) ja profiloituminen kilpailijoihin nähden
Nykytilanne sekä tavoitetila kilpailijakentässä
Vahvuudet ja heikkoudet
Mielikuvat
Kilpailuetu

  1. Ydinviestien määrittely

Arvolupaus
USP eli unique selling point
Slogan

  1. Viestinnän sävy

Viestinnän tyyli
Sanasto

  1. Jalkautus

Miten saadaan strategia jalkautettua kaikkeen markkinoinnin tekemiseen?

Markkinointistrategian sisältö voidaan räätälöidä aina asiakkaan tarpeen mukaiseksi, eli yllä olevaan voidaan lisätä tai siitä voidaan poistaa osia.

Markkinointistrategiassa määritellään

  1. Tavoitteiden asettaminen

Liiketoiminnan tavoitteet
Markkinoinnin tavoitteet
KPI:t
Kiteytys olemassaololle: Miksi yrityksen tuotteita tai palveluita ostetaan?

  1. Kohderyhmien kirkastus

Ostajapersoonat

  1. Markkinoiden ja kilpailijoiden kartoitus

SWOT-analyysi
Markkinoiden koko ja ympäristö
Kilpailija-analyysi (5-10 kilpailijaa) ja profiloituminen kilpailijoihin nähden
Nykytilanne sekä tavoitetila kilpailijakentässä
Vahvuudet ja heikkoudet
Mielikuvat
Kilpailuetu

  1. Ydinviestien määrittely

Arvolupaus
USP eli unique selling point
Slogan

  1. Viestinnän sävy

Viestinnän tyyli
Sanasto

  1. Jalkautus

Miten saadaan strategia jalkautettua kaikkeen markkinoinnin tekemiseen?

MITEN ETENEMME

Kuplin tapa toimia markkinointistrategian työstämisessä

Lähetä meille viesti tai soita, niin sovitaan tapaaminen tai jutellaan puhelimessa ja tehdään sen pohjalta teille tarjous. Kun aloitamme yhteistyön, saatte Kuplilta nimetyn yhteyshenkilön ja koko tiimin osaamisen taustalle.

Yhteistyö aloitetaan aina yhteisellä aloitustapaamisella (etänä tai lähitapaamisena), jossa käydään asiakkaan liiketoimintaa ja markkinointia läpi. Ennen tapaamistamme asiakas lähettää Kuplille mahdollisimman paljon materiaalia toiminnastaan, jotta voimme perehtyä tiimin kanssa liiketoimintaan jo etukäteen ja ideoida ennen tapaamistamme tulevaa markkinointia. Työstämme markkinointistrategiaa työpajojen kautta. Strategian ja liiketoiminnan laajuudesta riippuu, kuinka paljon työpajoja tarvitaan, tyypillisesti 2-4 kpl.

Haluaisitko keskustella lisää?

Jätä yhteystietosi niin otamme sinuun pikimmiten yhteyttä.

    Suvi Asikainen

    Asiakkuudet ja myynti
    suvi.asikainen@kupli.fi
    +358 40 584 6080

    Haluaisitko keskustella lisää?

    Jätä yhteystietosi niin otamme sinuun pikimmiten yhteyttä.

      Markkinointitoimisto Kuplin osakas Suvi Asikainen

      Suvi Asikainen

      CMO, myynti, KTM
      suvi.asikainen@kupli.fi
      +358 40 584 6080