Markkinoinnin suunnittelun eri tasot

Puhumme Kuplilla paljon markkinoinnin suunnittelun tärkeydestä. Mitään ei tapahdu pitkäjänteisesti ja systemaattisesti, jos ei ole suunnitelmaa tai selkeitä prosesseja tekemiseen. Hyvällä suunnittelulla varmistetaan, että asiat tapahtuvat todennäköisemmin kuin ilman suunnittelua. Lisäksi vältetään kiirepiikit, kun asiat voidaan tehdä hyvissä ajoin valmiiksi, kun tiedetään, mitä on tulossa. Ennen markkinoinnin varsinaista toimenpidesuunnittelua on syytä laittaa markkinointistrategia kuntoon.

Tässä tekstissä avataan eri aikajänteiden suunnittelun rooleja. Aina kannattaa edetä suunnittelussa pisimmän aikavälin suunnittelusta lyhimmän aikavälin suunnitteluun.

Suunnittelua kannattaa tehdä eri aikajänteillä

Suunnittelua tehdään monella aikajänteellä ja pisimmillään markkinoinnin suuntaviivat voidaan tehdä jo moneksi vuodeksi eteenpäin. 3-5 vuoden suunnittelussa ei ole syytä alkaa miettimään teemoja tai toimenpiteitä kuukausitason tarkkuudella, vaan enemmänkin miettiä pitkäjänteisesti markkinoinnin ja viestinnän pääteemoja, kehityskohteita ja vastaavia kullekin vuodelle. Kaikki eivät monen vuoden suuntaviivoja tee, eikä se ole välttämätöntä, mutta monelle yritykselle ne voivat olla hyödyllisiä.

Vuosikello havainnollistaa yhden vuoden markkinoinnin tapahtumat

Tyypillisesti teemme Kuplilla asiakkaillemme aina käytännön markkinointisuunnitelman vuodelle, ellei muuta toivota. Osana markkinointisuunnitelmaa tehdään tyypillisesti vuosikello, josta nähdään heti markkinoinnin vuoden kokonaisuus.

Vuosisuunnittelussa otetaan huomioon aina markkinoinnin teemat, mahdolliset ajankohtaiset asiat ja markkinoinnin toimenpiteet. Lisäksi kampanjoiden ajankohdat mietitään tässä vaiheessa. Vuosisuunnitelmassa ei yleensä mennä vielä tarkasti viikkoihin saati päiviin, vaan mietitään mitä vuoden aikana tapahtuu eri kuukausina. Vuosikello on selkeä kokonaisuus, josta on helppo lähteä etenemään kuukausitason suunnitteluun.

Kuukausisuunnittelu menee jo tarkaksi

Kuukausisuunnitelma johdetaan aikaisemmin määritetyistä vuoden teemoista ja tapahtumista, ja se tehdään yleensä kalenterimuotoon. Kutsumme tyypillisesti kuukausisuunnitelmaa myös sisältökalenteriksi tai -suunnitelmaksi. Kuukausisuunnitelmassa nähdään kalenteritasolla, mitä milläkin viikolla tapahtuu. Kuukausisuunnitelmassa määritetään tarkasti jo esimerkiksi blogi- tai somepostauksien aiheet ja julkaisupäivät.

Yksittäisen sisällön suunnittelu

Kun kuukausisuunnitelma on tehty, päästään tekemään itse sisältöjä! Tyypillisesti sisällöt kannattaa tehdä valmiiksi jo hyvissä ajoin, ettei tarvitse edellisenä päivänä alkaa tekemään blogisisältöä. Tämä etukäteen tekeminen on helppo toteuttaa, kun huolehtii, että kuukausisuunnitelmat ovat ajan tasalla seuraaville kuukausille.

On tärkeää, että suunnitelmat ovat olemassa eri tasoille, silloin tekeminenkin on mielekästä. Muista kuitenkin, että suunnitelmaa voi aina hyvästä syystä aina muuttaa !

Tarvitseeko organisaationne apua markkinoinnin suunnitteluun? Lue lisää markkinoinnin suunnittelun palveluistamme.

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Asiakkuudet & myynti
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: