Markkinoinnin ulkoistaminen?

Haluaako yrityksesi keskittyä ydinosaamiseen? Onko uuden täyspäiväisen markkinointiapurin palkkaaminen liian suuri kustannus? Tarvitseeko yrityksesi spesifiä osaamista? Markkinoinnin ulkoistamiseen on monia ratkaisuja. Ulkoistaminen voi tarkoittaa sitä, että kumppani hoitaa koko markkinoinnin tai esimerkiksi tiettyjä kokonaisuuksia siitä.

Erilaiset yritykset voivat hyötyä ulkoistamisesta eri tavoin. Kun pienempi pk-yritys haluaa ulkoistaa laajemman kokonaisuuden markkinoinnin tekemisestä, voi isolla olla tarve vain johonkin tiettyyn spesifiin osaamiseen tai osa-alueeseen. Mitä hyötyä markkinoinnin ulkoistamisesta sitten on?

Koko tiimi apuna

Ulkoistamisen etuna on se, että et saa käyttöösi ainoastaan yhtä työntekijää vaan kokonaisen tiimin, jolla on osaamista eri markkinoinnin osa-alueilta. Lisäksi monipuolisten ja idearikkaiden sisältöjen luominen useamman ihmisen voimin on aina helpompaa. Nopeasti muuttuvassa maailmassa yksi ihminen ei voi osata kaikkea. Tätäkin on siis hyvä miettiä pohdittaessa palkatako uusi työntekijä, vai ostaako palveluita toimistolta – kokonaisen tiimin avusta voi siis olla paljonkin hyötyä.

Markkinoinnin ulkoistaminen on joustava vaihtoehto

Markkinoinnin ulkoistaminen on myös joustava vaihtoehto. Voi olla, että jonkun markkinoinnin osa-alueen kehittämisen alkaessa tarvitset enemmän resursseja ja myöhemmin sama vie paljon vähemmän aikaa. Kun käytät markkinointitoimistoa apuna, pystyt säätämään resurssien käyttöä tehokkaasti ja joustavasti – juuri silloin, kun tarvitset. Usein myös yrityksen ulkopuolelta voi nähdä ja huomioida joitain asioita, joita ei näe samalla tavalla puurtaessa päivittäin asioiden parissa.

Ja kustannustehokasta

Markkinoinnin kustannukset syntyvät usein työntekijöistä ja ohjelmistoista. Maksettavaksi ei siis tule sairaspäiviä tai lomia, tai usein vuoden sitoutumista vaativia ohjelmistoja. Maksat vain siitä mitä tarvitset.

Miten markkinoinnin ulkoistaminen sitten tapahtuu?

Markkinoinnin ulkoistaminen kannattaa aloittaa keskustelemalla potentiaalisten yhteistyökumppaneiden kanssa siitä, miten he voisivat auttaa juuri teitä. Tutustamalla eri toimijoihin löydät parhaan vaihtoehdon kumppaniksesi ja parhaan kokonaisuuden yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen. Me Kuplilla mielellämme olemme avuksi, jos olet miettinyt markkinoinnin ulkoistamista – ota yhteyttä niin keskustellaan lisää!

 

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: