Markkinointi kesäksi kuntoon – osa 3/3

Tämä juttu on osa kolmiosaista “Markkinointi kesäksi kuntoon -sarjaa”. Ensimmäisessä osassa kirjoitin siitä, kuinka kaikki lähtee liikkeelle markkinointistrategiasta ja toisessa osassa avasin markkinointisuunnitelman tärkeimpia tekijöitä. Viimeisessä kirjoituksessa käydään vielä läpi, kuinka lähteä työstämään konkreettista sisältösuunnitelmaa ja mitä sitten, kun sisältöjä on tuotettu markkinointikanaviin?

Sisältösuunnitelma on tärkeä askel kohti suunnitelmallista markkinoinnin tekemistä. Sisältösuunnitelman voi tehdä vuosikellomaisesti niin, että joka kuukaudelle suunnittelee valmiiksi markkinoinnin keskeiset teemat. Teemat pitävät markkinoinnin yhtenäisenä ja selkeänä kohderyhmälle eikä tekemisestä tule epämääräinen sillisalaatti.

Kun teemat on mietitty ja jaksotettu kalenteriin on aika lähteä työstämään teemoja syvällisemmin, mikä niissä on kohderyhmiä kiinnostavaa? Lähde työstämään näistä tarkempia aiheita, joita voit aikatauluttaa sisältösuunnitelmaan.

Mieti sisällöt ainakin kuukaudeksi eteenpäin

Sisältöjä on hyvä miettiä jo valmiiksi ainakin kuukaudeksi eteenpäin. Missä kanavissa aiot julkaista ja mitä? Mieti tekstit ja kuvat ja tee sisällöt, kuten blogitekstit ja sosiaalisen median päivitykset, valmiiksi. Jos sinulla on tulossa esimerkiksi juttu lehteen, mieti miten voisit hyödyntää tätä markkinoinnissa mahdollisimman paljon. Mieti myös hyvissä ajoin, jos esimerkiksi Google-markkinointisi vaatisi jonkun ajankohtaisen kampanjan ja aikatauluta myös se suunnitelmaasi. Tärkeää on, että kaikki toimenpiteet ovat selkeästi ylhäällä, niin mikään ei jää vahingossakaan tekemättä.

Päivitä aikataulun mukaan ja automatisoi, jos mahdollista

Kun sinulla on valmiina sisältösuunnitelma, ei tarvitse enää kuin päivittää sisällöt markkinoinnin kanaviin. Määritä selkeästi kuka on vastuussa päivityksistä. Jos mahdollista, automatisoi markkinoinnin tekemisestä mahdollisimman paljon etukäteen. Näin markkinoinnin toimet eivät unohdu kiireen keskellä.

Mitä markkinoinnin tekemisen jälkeen?

Markkinointisuunnitelmassa määritettiin mittarit markkinoinnin tekemiseen, ja kun markkinointia on alettu tekemään, on tärkeää seurata myös tuloksia. Analysoi saavutettuja tuloksia mittareiden avulla suunnitelmallisesti, sillä se on ainut tie siihen, että markkinointisi kehittyy aidosti.

Psst! Olethan jo lukenut sarjan ensimmäinen ja toisen osan?

Tarvitsetko apua sisältösuunnitelman laatimisessa? Me Kuplilla autamme mielellämme – ota yhteyttä info@kupli.fi niin keskustellaan lisää!

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: