Markkinointi kesäksi kuntoon – osa 1/3

Vuoden vaihteessa ajatukset kääntyvät helposti uuteen alkuun ja uuteen elämään – kuka lupaa syödä enemmän kasviksia, kuka kuntoilla ja päästä ensi kesäksi kuntoon. Henkilökohtaiset tavoitteet ovat usein näitä, joihin kiinnitämme huomiota, mutta myös yrityksissä uusi vuosi on taas uusi alku. Olisiko tämä kevät oikea aika laittaa yrityksesi markkinointi uusille urille ja kesäksi kuntoon?

Niin kuin kuntoilu, ei myöskään markkinointi muutu hetkessä vaan se vaatii vaivannäköä ja välillä vähän ponnistelujakin. Tietysti hyvä markkinointikumppani helpottaa tekemistä ja vie asioista eteenpäin niin, ettei itse tarvitse viedä koko lastia eteenpäin yksin. ;)

Osalla nämä ajatukset kesäkunnosta hiipuvat helmikuussa viimeistään maaliskuussa, mutta aina joukkoon mahtuu niitä, jotka onnistuvat. Olisiko teidän yrityksenne onnistujien joukossa ja lähtisi myös kevään ja kesän jälkeen reippaasti kohti syksyä toimivalla markkinoinnilla, joka kaipaisi vain hieman viilausta ja päivitystä?

Kolme askelta kohti onnistumista

Tässä kolmiosaisessa markkinoinnin sarjassa mietimme kolmea askelta kohti markkinoinnissa onnistumista:

  1. Aloita markkinointistrategiasta
  2. Tee markkinointisuunnitelma
  3. Ja lopuksi tee konkreettinen sisältösuunnitelma

Näillä kolmella askeleella yrityksenne onnistuu takuuvarmasti, eivätkä markkinoinnin toimenpiteet jää tekemättä, kun ne on huolella mietitty jo etukäteen valmiiksi.

Markkinointistrategia on lähtökohta kaikelle markkinoinnille

Markkinoinnissa kaikki lähtee laaditusta strategiasta ja myöhemmin markkinointi- ja sisältösuunnitelma laaditaan strategian pohjalta. Strategiassa asetetaan markkinoinnille tavoitteet, määritellään kohderyhmät, analysoidaan kilpailijoita ja tarkastellaan arvolupausta sekä mietitään, minkälaisia mielikuvia haluat, että yrityksesi herättää.

1. Markkinoinnin tavoitteet

Aseta markkinoinnillesi tavoitteet – mitä konkreettisemmat, sen parempi. Mieti myös millä aikavälillä haluat ne saavuttaa ja pilko tavoitteita pienempiin osatavoitteisiin. Pienemmät tavoitteet vievät kohti suurta ja pienet onnistumiset innostavat jatkamaan.

2. Kohderyhmät

Keitä ovat nykyiset asiakkaasi? Entä unelma-asiakkaasi? Kohderyhmien määritteleminen on yksi tärkeimmistä markkinoinnin strategian elementeistä. Kun tunnet kohderyhmäsi, missä he ovat ja mistä he ovat kiinnostuneita, on markkinointi paljon helpompaa ja pääset tehokkaammin tuloksiin.

3. Kilpailijat

Ketkä ovat yrityksesi lähimmät kilpailijat? Kilpailijoiden toimintaa kannattaa tarkastella, mutta älä jumiudu siihen liikaa. Mielestäni on myös tärkeää miettiä ketkä ovat ns. unelmakilpailijoitasi, joiden kanssa haluaisit joskus samaan sarjaan – jos haluat maailman parhaaksi, kannattaa oppia myös ottaa maailmalta – jos yrityksesi tavoitteena on olla Suomen paras, katso, mitä Suomen parhaat tekevät.

Keinot erottautua kilpailijoista on myös hyvä miettiä samalla, kun olet pureutunut pohtimaan keitä he ovat. Mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen, mitä asioita kannattaa korostaa? Miksi asiakkaan kannattaa valita juuri sinun yrityksesi eikä kilpailevaa?

4. Arvolupaus ja mielikuvat

Mitä lisäarvoa tuotat asiakkaillesi? Lupaus kannattaa kiteyttää tiiviiksi sanomaksi. Entäs minkälaisia mielikuvia haluaisit, että yrityksesi herättää? Viestinnän sävy markkinointikanavissa on hyvä ottaa myös alusta asti huomioon, sillä yhtenäinen viestintä luo yhtenäistä ja selkeää kuvaa yrityksestäsi.

Kun olet miettinyt nämä asiat, on aika siirtyä kohti markkinointisuunnitelmaa ja sen laatimista. Lue siis myös sarjan toinen ja kolmas osa!

 

Tarvitsetko apua markkinointistrategian laatimisessa? Me Kuplilla autamme mielellämme – ota yhteyttä info@kupli.fi niin keskustellaan lisää!

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: